چکیده:
در سال های اخیر استفاده از راهبرد برون سپاری برای سازمان ها به یک الزام تبدیل شده است. از جمله مزایای برون سپاری کاهش هزینه، تمرکز بر شایستگی های محوری، استفاده از تخصص های بیرون از سازمان در جهت افزایش کارایی و اثربخشی، حذف مسائل دردسرساز برای مدیریت، به اشتراک گذاری ریسک با تامین کننده می باشد که به سازمان ها در محیط پویا و رقابتی عصر حاضر کمک شایانی می کند. پژوهش ها نشان می دهد که بانک ها نیز همچون سازمان های دیگر از برون سپاری بهره می گیرند و با تمرکز بیشتر بر فعالیت اصلی خود، به کارایی و بهره وری بیشتر دست می یابند. مطالعه ادبیات نشان
می دهد که فناوری اطلاعات از جمله بیشترین خدماتی است که بانک ها از راهبرد برون سپاری استفاده
می کنند و فعالیت هایی چون برون سپاری منابع انسانی، وصول مطالبات و ارزیابی طرح ها در کشور به صورت محدود دیده می شود. در این مقاله به بررسی اسنادی این فرضیه پرداخته شده است که برون سپاری (به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی) می تواند در کاهش برخی چالش های بانکداری اسلامی موثر واقع شود. با بررسی تحقیقات و مدل های امکان سنجی برون سپاری مطالعه شده در این پژهش، پیشنهاد می شود که دو فعالیت نظارت عملیاتی و تحقیق و توسعه با توجه به زیرساخت های موجود در کشور برون سپاری شود تا بانک ها از تخصص تامین کنندگان در این زمینه ها بهره مند گردند. بدیهی است پژوهش گسترده تری در این حوزه می تواند فعالیت های قابل برون سپاری بیشتری را شناسایی نماید.
In recent years outsourcing strategy has become a necessity for organizations. Advantages of outsourcing like reduce costs, focus on core competencies, usage of external expertise to increase efficiency and effectiveness, removal of problematic issues to manage, share risk with suppliers helps organizations in dynamic and competitive environment. Research shows that banks, like other organizations benefit from outsourcing and by focusing more on their core business, achieve greater efficiency and productivity. Literature study shows that information technology (IT) is one of the most services that banks use their outsourcing strategy and human resources outsourcing, collect receivables outsourcing and evaluate projects outsourcing in a limited way is observed. In this paper, we discuss that outsourcing (as one of the managerial tools) can be effective in reducing some of the challenges of Islamic banking. The operational supervision outsourcing and research and development outsourcing with regard to the feasibility of outsourcing research and models and infrastructure in the country is recommended. In this way, Banks benefit more from the expertise of suppliers. Obviously more research in this area may identify more feasible outsourcing activities.
خلاصه ماشینی:
مطالعـه ادبيـات نشـان مي دهد که فناوري اطلاعات از جمله بيشترين خدماتي است که بانک ها از راهبـرد بـرون سـپاري اسـتفاده مي کنند و فعاليت هايي چون برون سپاري منابع انساني، وصول مطالبات و ارزيـابي طـرح هـا در کشـور بـه صورت محدود ديده مي شود.
با بررسي تحقيقات و مدل هاي امکان سنجي برون سپاري مطالعه شده در اين پژهش ، پيشنهاد مي شود کـه دو فعاليت نظارت عملياتي و تحقيق و توسعه با توجه به زيرساخت هاي موجود در کشور برون سپاري شود تا بانک ها از تخصص تامين کنندگان در اين زمينه ها بهره مند گردند.
بررسي منافع برون سپاري براي برون رفت از چالش هاي بانکداري اسلامي با مطالعه پژوهش هاي صورت گرفته مي توان دريافت که راهبرد برون سپاري روند رو بـه روشـدي در بانک ها دارد [٢٢ ,١٥] و در حال حاضر بانک ها بيشتر خدمات فناوري اطلاعات خـود را بـرون سپاري کرده [١٢ ,١ ,١٤] و فعاليت هايي در حوزه منابع انساني، وصول مطالبات و ارزيابي داخلـي نيز يا برون سپاري شده يا در صدد برون سپاري است [٢٤ ,١٤].
بـا اسـتفاده از تجـارب ديگـر بانـک هـا در بهره گيري از منافع برون سپاري مي توان به برخي از چالش هاي بانکداري اسلامي اشاره کـرد کـه برون سپاري آن فعاليت به بهبود عملکرد آن کمک مي کند (جدول ٥).