چکیده:
اولین سودی که بانکها از ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی میبرند نام تجاری بهتر (برند) و توانایی پاسخگویی بهتر به خواستههای مشتریانش هست. بانکهایی که چنین سرویسهایی را ارائه میدهند به عنوان رهبران پیادهسازی تکنولوژی در فضای کسب و کار شناخته میشوند. هدف اصلی این رهبران به حداکثر رساندن سود برای صاحبان و ذینفعان میباشد. از دیدگاه بانکها، بانکداری الکترونیکی یعنی معاملات بسیار کم هزینه در مقایسه با بانکداری سنتی است. لذا در این پژوهش به بررسی تاثیر بانکداری الکترونیکی بر سودآوری بانکهای سپه در استان آذربایجانشرقی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق برای آزمون فرضیهها از مدل رگرسیون خطی چند متغیره و برای تحلیل دادهها از روش تلفیقی (پنل دیتا) و بازه زمانی 1383 تا 1393 استفاده شده است. متغیر وابسته مورد استفاده در این تحقیق بازدهی دارایی است که از نسبت سود بانک به داراییهای بانک حاصل شده است و معیاری برای سودآوری و تلاش مدیران بانکها در سودآوری است. متغیرهای توضیحی نیز عبارت است از دستگاههای خودپرداز که معیار اصلی بانکداری الکترونیکی است، کارتهای اعتباری، دستگاههای رمزساز و سهم بازار که از نسبت سپردههای بانک به کل سپردههای بانکهای منتخب حاصل شده است. نتایج تحقیق حاکی از این است که دستگاههای خودپرداز و سهم بازار اثر مثبت و کارتهای اعتباری صادر شده از سوی بانک سپه اثر منفی بر سودآوری بانک سپه در استان آذربایجانشرقی میگذارد
The first profits that banks make out of giving e-banking services are a better commercial brand and a better power of accountability to their customers’ wants. Banks which give such services are recognized as the leaders of implementing technology in the business atmosphere. The main goal of these leaders is to maximize the earnings or profits for the owners and the beneficiaries. From banks’ point of view electronic banking (e-banking) means very inexpensive transactions in comparison with traditional banking. Therefore, in this study we are going to assess the influence of e-banking on the profitability of the branches of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province. The present study in terms of purpose is an applied research. In this study to test the hypotheses the multivariate linear regression model is used and for data analysis the mixed model (panel data analysis) is used and the span of the research is since 2004 up to 2014. The dependent variable which was used in this research was the return on assets which was achieved from the ratio of bank profits to bank assets and is a yardstick for the profitability and the attempts of bank managers toward profitability. Also, the descriptive variables are ATMs which are the main e-banking factor, credit cards, PIN pad devices, and the market share which is selected from the ratio of bank deposits to the whole deposits of the selected banks. The results of the research indicate that ATMs and the market share have a positive influence and the credit cards which are issued by Bank Sepah have a negative influence on the profitability of Bank Sepah in the East Azerbaijan Province
خلاصه ماشینی:
رشد و گسترش روز افزون در زمينة بهرهگيري از فناوري اطلاعات در سازمانها، باعث شده تـا شدت اطلاعات در آنها به سرعت افزايش پيدا کرده و هر روز وابستگي بيشتري به اين فناوري پيدا کنند(کرنز، لدرر، ٢٠٠٤) تا آنجا که پيش بينـي مـي شـود، سـرمايه گـذاري هـاي انجـام شـده در فناوريهاي اطلاعاتي و ساير فعاليت هاي مکمل که توسط آن انجام مي شود، تا حدي افـزايش پيـدا کند که آن را در مرتبة دوم دارايي هاي شرکت ها قرار داده و در سلسله مراتب هزينه هاي شرکت هـا، بالاترين هزينه ها را بعد از هزينه هاي پرسنلي به خود اختصاص دهد (ولکو، ٢٠٠٨).
در مقاله اي که توسط فرهنگي و همکاران (١٣٩٤) با موضوع بررسـي تـاثير خـدمات بانکـداري الکترونيک در افزايش منابع بانک ملت استان لرستان انجام شده است به اين نتيجه رسـيدهانـد کـه خدمات بانکداري الکترونيک و ابعاد آن (تلفن بانک، اينترنـت بانـک، همــراه بانـک، دسـتگاه پايانـه فروش و دستگاه خودپرداز) بـر افـزايش منـابع بانـک ملت تاثير مي گذارند.
براسـاس آمارهـاي اسـتنباطي اينترنـت بانـک از بـين شاخص هاي بانکداري الکترونيکي ، بيشترين سودمندي را به خـود اختصـاص داده اسـت و سـهولت استفاده از تکنولوژي اينترنت بانک براي مشتريان بيشتر بوده است و از لحاظ ويژگي هـاي بانکـداري الکترونيکـي ، امکـان دسترسـي ٢٤ سـاعته بانکـداري الکترونيکـي بيشـترين رتبـه رابـراي افـزايش سودمندي مشتريان و کمترين رتبه را کاهش هزينه هاي دولتي به خود اختصاص دادهاند و در آخـر براساس نتايج آزمون کروس کال واليس نشان داد که بين تحصيلات، شغل و هـم چنـين مشـتريان بانکهاي دولتي و خصوصي با نگرش آنها نسبت به سـودمندي رابطـه مثبـت و معنـا داري وجـود دارد.
" WIDER Discussion Paper 2002,World Institute for Development Economics Research, Helsinki, Finland.