چکیده:
صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین راه های توسعه مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تاثیر مولفه های مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بین المللی و در نهایت تحت تاثیر شاخص های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی موثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است.
روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهرهمدان به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده جهت پاسخگویی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با داده های بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تایید قرار گرفته است. داده ها پس از کدگذاری در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
صنعت گردشگری بهعنوان یکی از مهمترین راههای توسعه مورد توجه برنامهریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تأثیر مولفههای مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بینالمللی و در نهایت تحت تأثیر شاخصهای فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است.
روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهر همدان به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده جهت پاسخگویی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با دادههای بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تأیید قرار گرفته است. دادهها پس از کدگذاری در نرمافزار اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتههای پژوهش نشان داده است که بین مؤلفههای تبلیغات و اقناع، احساس امنیت گردشگران، نحوه برخورد و میزان مشارکت تعاملات جامعه میزبان با میزان رضایت و جذب گردشگران همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین میزان همبستگی رضایت گردشگران با مؤلفه مشارکت و تعاملات جامعه میزبان 537/0 بود. همچنین یافتههای حاصل از آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داده است که مؤلفههای اجتماعی مورد نظر به میزان 707/0 میتوانند تغییرات حاصل در میزان رضایت گردشگران را پیشبینی نمایند. میتوان نتیجه گرفت که تقویت مؤلفههای اجتماعی از جمله تقویت میزان تعاملات جامعه میزبان با گردشگران، تقویت سرمایه اجتماعی برونگروهی شهروندان و میزان مشارکت آنها در شهرهای توریستپذیر از جمله همدان و مهمتر از همه تأمین امنیت گردشگران از اصلیترین مولفههای اثرگذار بر توسعه گردشگری است.
Tourism as the most diverse and largest industry in the world is the most important source of income and job creation for many countries in the world. Given the importance that tourism has for todaychr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))s societies, knowing the factors affecting it and its comprehensive and profound look can be effective in changing attitudes as well as future policies. Among the influential factors, social factors are always one of the most important and hidden causes of economic growth in a structure that developing countries do not pay much attention to. In this research, with a new attitude and in the form of sociological paradigm, the social factors (superstructures) affecting the development of tourism from the viewpoint of tourists in the city of Hamedan are discussed.
Knowing the effective social factors from the viewpoint of tourists can be effective in changing the tourism policies of Hamadan city as well as paying attention to social priorities in the field of tourism.
Social factors affecting tourism development can be categorized in two forms of suppressive indicators and infrastructure indicators. Each of these factors can be directly or indirectly influenced by tourism development. The underlying factors are the same material and infrastructure facilities in the city of Hamedan and the purpose of the suppressive factors is immaterial and intangible aspects. Availability of necessary infrastructure, transportation, amenities and services, cultural ecology and traditional architecture, cultural and historical attractions, including infrastructure and information indicators, popular participation rate, tourist satisfaction, advertising, policy making and management, and feeling The security of tourists, the way of dealing with the host society, is one of the suppressive factors that can have a direct and effective role in the development of tourism in Hamadan province. With the distinction between superstructural and infrastructural aspects, in the present article, through a survey study, we have investigated the supportive aspects of social factors affecting tourism development in Hamedan.
The present study suggests that the extent of satisfaction of tourists as a dependent variable affecting the development of tourism, to what extent the superstructure indicators in Hamedan are and what variables depend Materials and Methods.
The findings of the present study are obtained through a quantitative and analytical survey method. The statistical population of the study consisted of all tourists visiting recreational places in Hamedan. Due to the lack of access to the sampling framework, the available sampling method has been used. 384 people were selected as samples. The data collection was done by using a researcher-made questionnaire. Measured by Likert spectrum. The viewpoints of tourists are measured by indicators such as quality and persuasion, feeling of security, quality of treatment, the level of hosts interaction and attraction and satisfaction.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش عوامل اجتماعي مؤثر بر توسعه گردشگري (مطالعه موردي: شهر همدان ) نوع مقاله : پژوهشي 1 راضيه لطفي عاقل 2 ميثم موسائي 3 منصور وثوقي تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠١/١٨ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٣/٢٦ چکيده صنعت گردشگري به عنوان يکي از مهم ترين راه هاي توسعه مورد توجه برنامه ريزان اقتصادي و فرهنگي قرار گرفته است .
شناخت عوامل اجتماعي مؤثر آن هم از 1 GDP (Gross Domestic Product) 2 WTO (World Tourism Organization) ديدگاه گردشگران ميتواند در تغيير سياست هاي گردشگري شهر همدان و همچنين توجه به اولويت هاي اجتماعي در حوزه گردشگري تغييراتي در راستاي توسعه اين صنعت ايجاد کند.
فراهم بودن زيرساخت هاي لازم ، حمل نقل ، اماکن رفاهي و خدماتي ، اکولوژي فرهنگي و معماري سنتي ، جاذبه هاي فرهنگي و تاريخي از جمله عوامل زيربنايي و شاخص هاي اطلاع رساني ، ميزان مشارکت مردمي ، رضايت گردشگران ، تبليغات ، سياست گذاريها و مديريت و احساس امينت گردشگران ، نحوه برخورد جامعه ميزبان از جمله عوامل روبنايي است که نقش مؤثر و مستقيمي بر توسعه گردشگري در استان همدان ميتواند داشته باشد.
مطالعه حاضر اين سؤال مطرح ميشود که ميزان رضايت گردشگران به عنوان يک متغير وابسته و اثرگذار بر توسعه گردشگري، نسبت به شاخص هاي روبنايي در شهر همدان تا چه اندازه بوده و تابع چه متغيرهايي است ؟ تأثير فعاليت هاي گردشگري در بازار کار و ايجاد اشتغال يکي از مباحث اقتصادي مهم در حوزه گردشگري است .