چکیده:
گفتارهای امید قائم مقامی (استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ایالتی نیویورک) در مستند The Gate: Dawn of the Bahai Faith ( باب: طلیعۀ آیین بهائی( ن هتنها در نسبت به بسیاری از کارشناسان آن بیشتر است که به برخی از مهم ترین باورهای آیین بهائی چون فاصلۀ بسیار کم میان ظهور سیّد عل یمحمّد باب و ظهور موعود او، من یظهره الله، و برانگیختگی میرزا حسینعلی بهاءالله از سوی خداوند در سیا هچال تهران به مقام من یظهره اللّهی نیز پرداخته است. این مقاله بر آن است تا تراز درستی سخنان او را در آن مستند به دست دهد.
اقوال امید قائم مقامی )استاذ الدراسات الاسلامیة جامعة ولایة نیویورک( فی الفلم الوثائقی : The Gate
Dawn of the Bahai Faith )الباب: طلیعة الدیانة البهائیة( إنه لا یحوی الکثیر من آراء الخبراء فی الدیانة
البهائیة فحسب بل نجده یتناول فیه أیضا بعضا من أهم الأحداث فی تاریخ هذه الدیانة من قبیل
دعاوی میرزا حسین علی بهاءالله بأنه کان مبعوثا من قبل الله فی سجن طهران فی عام 1269هجری.
وهذه المقالة إنبرت لتقدیم تقویم صحیح او غیر صحیح لکلماته من خلال هذا الفلم الوثائقی.
William Miller, the researcher, writer, speaker, critic, and American Protestant Priest was born on 12 December of 1892, in Middlesboro, Kentucky, USA. In 1919, he obtained his Master from Princeton University, and then his Doctorate in Theology from university of Washington. Since 1919 he has been missioned to Iran, as a Christian Missionary from Presbyterian Church, and propagated Christianity for 40 years. He resided in Mashhad for a long time. Due to his long stay in Iran, Miller found perfect companionship and communication with the Baha`is and Babis, and knew the doctrines, teachings, books, and thoughts of the Baha`i leaders. By observing the Baha'i deceptive propaganda and activities in Europe and the United States, he sought to shed light on them by using the facts obtained from the history and teachings of the Babis and the Baha'is, and much information he had found about the Baha'is in Iran. Miller considers the Babi-Baha`ism not a divine religion, but a political- religious cult. He also knew that the Baha’i books were distorted, changed, reconstructed, and censored according to daily events and developments of the Baha’I leadership. Miller concluded in his study that the real successor of Bab was Mirza Yahya Noori, called as Subh-Azal. His half - brother (Bahaullah) seized the position of Mirza Yahya and control of the Babis by any means. Miller criticizes Abdul-Baha and Shoghi Effendi, the successors of Bahaullah, among other things, for not only they were unable to achieve the "unity of the human world", but also, for their failure to establish unity within their small family and limited Bahai community.
خلاصه ماشینی:
باب: طلیعۀ آیین بهائی؛ بررسی دیدگاههای امید قائممقامی در مستند The Gate سیّد مقداد نبوی رضوی کارشناس ارشد تاریخ اسلام ــ دانشگاه شهید بهشتی مریمالسادات امامی شوشتری کارشناس ارشد ادبیات فارسی ــ دانشگاه الزهراء کلیدواژه: «باب: طلیعۀ آیین بهائی» (نقدی بر مستند The Gate)، امید قائم مقامی، امام دوازدهم شیعیان، سیّد علی محمّد باب، من یظهره الله، میرزا حسینعلی بهاءالله و میرزا یحیی صبح ازل.
چکیده گفتارهای امید قائممقامی (استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه ایالتی نیویورک) در مستند The Gate: Dawn of the Bahai Faith (باب: طلیعۀ آیین بهائی) نهتنها در نسبت به بسیاری از کارشناسان آن بیشتر است که به برخی از مهمترین باورهای آیین بهائی چون فاصلۀ بسیار کم میان ظهور سیّد علیمحمّد باب و ظهور موعود او، من یظهره الله، و برانگیختگی میرزا حسینعلی بهاءالله از سوی خداوند در سیاهچال تهران به مقام منیظهرهاللّهی نیز پرداخته است.
نسخۀ اصل این مکتوب (سند شمارۀ 10) که نگارشش مورد تأیید بهائیان نیز هست، 4 در میان اسناد میرزا یحیی صبح ازل (جانشین باب) در قبرس دیده شد 5 و پس از انتقال به تهران، از سوی ازلیان، در مجموعهای با عنوان قسمتی از الواح خط نقطۀ اولی و آقا سیّد حسین کاتب به چاپ رسید.
: سیّد مقداد نبوی رضوی، میرزا حسینعلی بهاءالله، ملا محمّدجعفر نراقی و بابیان کاشان در آستانۀ دعوت جدید بهائی، ص 330) این عبارت را یکی از ازلیان دربارۀ میرزا هادی دولتآبادی ــ که آن زمان نزدیکترین کسان به صبح ازل بود ــ به کار برده است.