چکیده:
هدف: این پژوهش به این منظور انجام شده است تا تأثیر برنامهریزی درسی بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی در سطوح بالا و پایین توانش زبانی را بررسی نماید. روش:با استفاده از یک مطالعه شبه آزمایشی دو گروه الف و ب از دانشجویان در درس زبان انگلیسی عمومیدر مقطع کارشناسی در 14 جلسه مورد مطالعه قرار گرفتند. در ابتد به هر دوگروه بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه 22 سوالی گاردنر AMTB)) مبنی بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی داده شد. گروه الف با استفاده از طرح درس و سرفصلهای مشخص هم برای کل دوره و هم برای هر جلسه مورد تدریس قرار گرفت، درحالیکه در گروه ب تنها طرح درس کل دوره در ابتدای نیمسال برای تدریس ارائه گردید. نمرات در نرمافزار SPSS با استفاده از تحلیل کواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: پژوهش نشان داد که برنامهریزی درسی با طرح درس و سرفصلهای مشخص هم برای کل دوره و هم برای هر جلسه تأثیر معناداری بر انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی دارد درحالیکه در بین دو سطح توانش زبانی انگلیسی در انگیزش و نگرش به یادگیری زبان انگلیسی تأثیر معناداری مشاهده نشد. لذا از آنجاکه انگیزش و نگرش دو عامل عاطفی بسیار مهم در امر یادگیری هستند، پیشنهاد میشود برای ارتقای این دو عامل مدرسین زبان عمومی جهت ارتقای یادگیری زبان انگلیسی طرح درس مدون و مشخص نه تنها برای کل دوره بلکه برای هر جلسه به دانشجویان ارایه دهند.
Purpose: The present study aims at investigating the effect of process oriented syllabus on motivation in and attitude toward learning English at high and low general English proficiency levels.
Method: Using a semi-experimental design two groups of students, namely A and B who had the General English course at bachelor’s level were studied for 14 sessions. At first, the two groups were distributed Gardner’s AMTB questionnaire for attitude and motivation to learn English as pre-test and post-test. Meanwhile, group A was instructed according to a syllabus where the overall and session by session course details and objectives were specified, while group B or the treatment group was instructed according to a syllabus where only the overall course details and objectives were specified. Data were analyzed using Co-variance statistical test in SPSS.
Results: The study showed a syllabus where the overall and session by session course details and objectives are specified has a significant effect on motivation in and attitude toward learning English at high and low general English proficiency levels though no significant difference was found between the two general English proficiency levels in motivation in and attitude toward learning English. Therefore, as motivation and attitude are two important affective factors in language learning, it is recommended in order to improve these two factors the respective instructors provide a syllabus where the overall as well as session by session course details and objectives are specified.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال پنجم – شماره اول – بهار ١٣٩٦ Vol 5, No 1, Spring 2017 The Effect of Process Oriented Syllabus تأثير ارائه برنامه درسي فرايندمحور بر انگيزش و on Motivation in and Attitude Toward نگرش به يادگيري زبان انگليسي در سطوح بالا و Learning English at High and low General English Proficiency Levels پايين توانش زباني S.
استاديار گروه زبان انگليسي دانشگاه مازندران ، ايران Language Department, University of Mazandaran, Iran چکيده Abstract هدف : اين پژوهش به اين منظور انجام شده است تا تأثير Purpose: The present study aims at investigatingبرنامه ريزي درسي بر انگيزش و نگرش به يادگيري زبان the effect of process oriented syOOabus onmotivation in and attitude toward Oearning EngOish انگليسي در سطوح بالا و پايين توانش زباني را بررسي نمايد.
overaOO and session by session course detaiOs and objectives are specified has a significant effect on يافته ها: پژوهش نشان داد که برنامه ريزي درسي با طرح درس و motivation in and attitude toward Oearning EngOishسرفصل هاي مشخص هم براي کل دوره و هم براي هر at high and Oow generaO EngOish proficiency OeveOsthough no significant difference was found جلسه تأثير معناداري بر انگيزش و نگرش به يادگيري زبان between the two generaO EngOish proficiencyانگليسي دارد درحاليکه در بين دو سطح توانش زباني انگليسي OeveOs in motivation in and attitude towardOearning EngOish.