چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع اجرای درسپژوهی در مدارس ابتدایی آموزش و پرورش شهر اردبیل بود.
روش: برای نیل به هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده های کیفی، سپس براساس یافته های آن، داده های کمّی گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری این پژوهش معلمان ابتدایی شهر اردبیل با جمعیت 1957 نفر بود. در مرحله کمّی از طریق نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 298 نفر برای نمونهگیری برآورد شدند. در بخش کیفی با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 11 نفر انتخاب و با آنها مصاحبه بدون ساختار صورت گرفت. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن 79/0 محاسبه گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه بدون ساختار بود که از روش سه بعدی نگری و بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد. بهمنظور تحلیل داده های بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز و برای تحلیل داده های کمی از مدل معادلات ساختاری با نرمافزار PLS استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که عوامل سازمانی شامل (ساختار سازمانی متمرکز، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، فناوری، فرایندهای داخلی) و عوامل فردی شامل (اطلاعات معلمان، عدم تعهد معلمان و نوع شخصیت آنها) جزء عواملی هستند که مانع اجرای درسپژوهی در مدارس شده اند. یافته های دیگر پژوهش نیز نشان داد که از بین این عوامل بیشترین عامل تأثیرگذار بر موانع اجرای درسپژوهی، ساختار سازمانی متمرکز و کمترین عامل تأثیرگذار اطلاعات معلمان میباشد.
Purpose: The aim of the current research was to identify the obstacles to implementing Lesson Study in primary schools of education in Ardabil.
Method: To achieve the aim, the case study strategy was used, with the qualitative data being studied first, and on the basis of which the quantitative research was conducted. The study population were 1957 primary school teachers in Ardabil city. In the quantitative side, 298 people were selected through simple random sampling. In the qualitative part, 11 members were selected using purposive sampling, and in-depth interviews were conducted with them. To collect qualitative data, unstructured an interview was conducted which was validated based on triangulation and member checking methods. On the other hand, the tool for the quantitative phase was researcher-designed questionnaire the reliability of which was 0/79. Inductive content analysis, through open coding, was used for analyzing the qualitative data; and the PLS software was used for analyzing the quantitative data.
Finding: The findings showed that organizational factors (including centralized organizational structure, organizational culture, leadership style, technology, internal processes) and personal factors (including teachers, lack of commitment of teachers and their personalities) are factors that hinder the implementation of lesson-study in schools. This research also indicated that among the aforementioned factors, most influencing factor hindering lesson study was focused organizational structure and the least influencing factor was teacher information.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال پنجم – شماره اول – بهار ١٣٩٦ Vol 5, No 1, Spring 2017 شناسايي موانع موجود براي اجراي درس پژوهي: Identifying the Obstacles to Implementing Lesson-Study: A Case Study of Primary مطالعه موردي مدارس ابتدايي آموزش و پرورش شهر A Mixed)Schools of Education in Ardebil اردبيل (پژوهش آميخته ) Method) اسماعيل سليماني ١، حسن احمدي ٢* E.
Finding: The findings showed that organizationaO factors (incOuding centraOized organizationaO يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد که عوامل سازماني شامل ,structure, organizationaO cuOture, Oeadership styOe(ساختار سازماني متمرکز، فرهنگ سازماني، سبک رهبري، technoOogy, internaO processes( and personaOfactors (incOuding teachers, Oack of commitment of فناوري، فرايندهاي داخلي) و عوامل فردي شامل (اطلاعات teachers and their personaOities( are factors thatمعلمان ، عدم تعهد معلمان و نوع شخصيت آنها) جزء عواملي hinder the impOementation of Oesson-study inschooOs. This research aOso indicated that among هستند که مانع اجراي درس پژوهي در مدارس شده اند.
جدول (١): مقوله هاي به دست آمده از بخش کيفي مقولات اصلي مقولات ساختار سازماني متمرکز فرهنگ سازماني سبک رهبري عوامل سازماني فناوري فرايندهاي داخلي اطلاعات معلمان عوامل فردي عدم تعهد معلمان نوع شخصيت معلمان سؤال اول : موانع موجود براي اجراي درس پژوهي در مدارس آموزش وپرورش دوره ابتدايي شهر اردبيل کدام اند؟ همان گونه که در جدول ١ مشاهده ميشود، عواملي که مانع اجراي درس پژوهي ميشوند را ميتوان در دو مقوله اصلي و ٨ مقوله فرعي عوامل سازماني و فردي دسته بندي کرد که شرح مبسوط آن ها ذيلا ارائه ميشود.