خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر علی شریعتیانقلابی شیعه نویسنده:یان ریشار مترجم:حمید احمدی مقدمۀ مترجم: تجدید حیات نوین اسلام و گسترش موج جدیدجنبشهای فکری و سیاسی اسلامی در جهان،و تاثیری که این حرکت چه از لحاظ ایدئولوژیکو چه از نظر بسیج سیاسی تودهها و جنبشهایمردمی بجای گذاشت،باعث گردید تا اسلامشناسان،مستشرقین و ایرانشناسان جهان خارجتوجه خاصی به ابعاد سیاسی و ایدئولوژیک انقلاباسلامی در ایران معطوف دارند.
10او در این باره چنین میگوید: «اما در دورۀ غیبت چون هم پیغمبر نیست،هم امامحضور ندارد،رسالت پیامبران و امامان بر عهدۀ خودمردم میافتد و مردماند که باید خود،اسلام رابیاموزند،حق را تشخیص دهند،حدود اسلامی را اجراکنند،جامعۀ اسلامی را تشکیل دهند،مردم را رهبریکنند،از اسلام،مسلمین،قدرت و وحدت اسلامی دربرابر یهود و نصاری و دیگر دشمنان دفاع کنند،جهادکنند،اجتهاد کنند و از میان خود گروهی را برایتخصص در شناخت علمی اسلام و استنباط قوانیناسلامی و حل مسائل جامعه و رویدادهای زمان وادارنمایند و رهبری اجتماعی و فکری و مسئولیت سرنوشتمردم را به دست آنان بسپارند و خود بهترینو لایقترین و آگاهترین،دانشمندترین و پاکترینشخصیت موجود را برای رهبری تشخیص دهند و ازمیان خود کسی را به«جای امام»-که جای پیغمبراسلام است-برگزینند و بنشانند و در انجاممسئولیتهای سنگین او-که مسئولیتهای امامتاست خود مردم احساس مسئولیت مداوم و مستقیمکنند و حکومت علم را،علم متعهد را،آنچنان کهافلاطون آرزو میکرد-مستقر سازند...
بلکه شهید شریعتی با ارائۀ گذرنامه خود که نام«علیمزینانی»-بجای علی شریعتی-بر آن نوشته شده بود توانست دور ازچشم مأموران ساواک ایران را ترک نماید-م (4)-در سال 1979(1358)تاریخ تحریر این مقاله،آثار ونوشتههای شریعتی به صورت تدوین شده منتشر نشده بود،اما درحال حاضر مجموعه آثار شریعتی به صورت طبقهبندیشده در 33شمارۀ منظم در ایران به چاپ رسیده است-م (5)-رجوع کنید به کتابشناسی مقدماتی از آثار شریعتی توسط«یان ریشار» )drahciR naY( در ,8791,nedieL-narheT,2 dna 1,acinarI atcartsbA 1979."