چکیده:
هدف: زندگی تحصیلی از مهمترین دورههای زندگی فرد است که بر تربیت و یادگیری ثمربخش و موفقیتآمیز فرد تأثیر میگذارد و در آنجا لیاقتها و تواناییها به بار مینشیند و پیشرفتهای علمی حاصل میشود. اما در زندگی روزانة تحصیلی، دانشآموزان با انواع چالشها، موانع و فشارهای خاص این دوره مواجه میشوند. هدف پژوهش حاضر اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با رویکرد اسلامی بر دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه دانشآموزان مقطع دبیرستان بود. روش: طرح این پژوهش شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل میباشند تشکیل میدادند. در این پژوهش از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. ابتدا بهصورت خوشهای یک ناحیه از تهران سپس از بین مدارس آن ناحیه نیز یک مدرسه دبیرستان دخترانه بهصورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت براساس لیست دانشآموزان، 50 دانشآموز از میان دانشآموزان این مدرسه که متمایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه دلزدگی تحصیلی و بهزیستی مدرسه استفاده شد. یافتهها: دادههای بهدست آمده از اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس در نرمافزار 21-SPSS تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر فرهنگ اسلامی باعث کاهش دلزدگی تحصیلی و بهبود بهزیستی مدرسه دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد (001/0≥P). براساس نتایج این پژوهش میتوان از آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر رویکرد اسلامی بهعنوان یک برنامه آموزشی مناسب برای بهبود بهزیستی و کاهش هیجان منفی سود برد.
Purpose: Academic life is one of the most important
periods of a person's life, which influences on the
successful and successful education and training of
the individual, where he has the strengths and abilities
and scientific achievements are achieved. But in dayto-
day life, students face a variety of challenges,
barriers, and pressures of the course. The purpose of
this study was to investigate the effectiveness of
cognitive therapy based on mind-awareness with
Islamic approach to high school students' high school
enrollment and well-being.
Method: This research was a semi-experimental and
pre-test post-test with control group. The statistical
population of this study was all high school girl
students in Tehran who studied in the school year of
1395-96. In this research, a multi-stage cluster
sampling method was used. First, a cluster of an area
from Tehran was then selected from among the
schools in that area, a high school girls' school was
randomly selected. Finally, based on the list of
students, 50 students were selected from among the
students of this school who were willing to participate
in the research and randomly assigned to two groups
of experiments and certificates. To collect the research
data, a questionnaire was used for studying and
welfare of the school. The collected data were
analyzed using covariance analysis in SPSS 21
software.
Findings: The results of covariance analysis showed
that education on the basis of Islamic culture led to a
decrease in academic frustration and improving the
well-being of the students in the experimental group
compared to the control group (P <0.001). Based on
the results of this study, it is possible to use Islamic
education as a suitable educational program to
improve well-being and reduce negative emotions.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال پنجم – شماره چهارم – زمستان ١٣٩٦ صفحات : ١٦-١ ٢٠١٧ Winter ,٤ No ,٥ Vol The effectiveness of mindfulness training اثربخشي آموزش ذهن آگاهي با رويکرد اسلامي بر with an Islamic approach to disenchantment with school education and دلزدگي تحصيلي و بهزيستي مدرسه دانش آموزان student school welfare of students پرويز پرزور١، فاطمه بابايي ٢، مسلم عباسي ٣*، ذبيح پيراني ٤، P.
The purpose ofپژوهش حاضر اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي با this study was to investigate the effectiveness ofcognitive therapy based on mind-awareness with رويکرد اسلامي بر دلزدگي تحصيلي و بهزيستي مدرسه دانش آموزان Islamic approach to high school students' high schoolمقطع دبيرستان بود.
Findings: The results of covariance analysis showed نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که آموزش ذهن آگاهي مبتني بر that education on the basis of Islamic culture led to aفرهنگ اسلامي باعث کاهش دلزدگي تحصيلي و بهبود بهزيستي decrease in academic frustration and improving theمدرسه دانش آموزان گروه آزمايش در مقايسه با گروه کنترل شد well-being of the students in the experimental group(٠٠٠١≤P).
لذا هدف اين مطالعه ، بررسي اثربخشي آموزش ذهن آگاهي مبتني بر رويکرد اسلامي بر دلزدگي تحصيلي و بهزيستي مدرسه دانش آموزان است .
همچنين نتايج پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهي مبتني بر فرهنگ اسلامي بر بهزيستي مدرسه دانش آموزان اثربخش است .
نتايج پژوهش نشان داد که آموزش ذهن آگاهي مبتني بر فرهنگ اسلامي بر دلزدگي تحصيلي دانش آموزان اثربخش است .