چکیده:
هدف: هدف پژوهش استخراج ویژگی های عناصر اساسی برنامه درسی بر مبنای الگوی اشتاینر بود. روش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی-کمّی) بود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی تعداد40نفر از متخصصان رشته برنامهریزی درسی و فلسفه تعلیم و تربیت بودند .با استفاده از روش نمونه گیری ملاکمحور و بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد مشارکت کنندگان تعداد 10 نفر متخصص بودند. جامعهی آماری در بخش کمی 220 نفر از مربیان مراکز پیش دبستانی شهر همدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها تعداد 135 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. شیوه تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری بود و تحلیل با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. برای تحلیل دادههای کمی، از آزمون آماری تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه، از برآورد کفایت نمونهبرداری (KMO) و آزمون کرویت بارتلت، استفاده شد. یافتهها: با توجه به تحلیل مصاحبهها تعداد 78 کد باز، 4 کد محوری و یک کد انتخابی استخراج شد.از ویزگی های استخراج شده تعداد 10 ویژگی عنصر هدف ، تعداد 8 ویژگی عنصر محتوی ، تعداد 7 ویژگی عنصر روش و تعداد 5 ویژگی عنصر ارزشیابی از تناسب و اعتبار لازم برخو ردار بودند و این تعداد مؤلفهها روی هم 084/55 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین کردند. نتایج این پژوهش می تواند چارچوب و راهنمای عمل نظام مند در زمینه تدوین اهداف، تولید محتوی، روش های آموزش و شیوه ارزشیابی فعالیت های یادگیری مراکز پیش دبستان فراهم سازد.
The main purpose of this research was Identifying the features of curriculum basic elements based on steiner model .A mixed (qualitative_quantitative) method was used. In qualitative section the participants were included (40) experts of curriculum development and philosophy of education.Based on criteria centerd and theoritical saturation (10) experts involve in research.In quantitative section the statistical population (N=220) were included all educators of hamedan city preschool centers in 1398-99 academic year.Based on strtaifed random sampling method about (135) educators were selected as study sample.The data gathering instrument in qualitative section were semi structured interview. The collected data were analayzed by content analysis and coding method using MAXQDA soft ware and factor analysis. For assessment of construct validity (KMO) and bartled test method were used,Based on interviews analysis were idetified about 78 open ,4 centeral and 1 selectional code .Also finding showed about ten features of goals, eight features of content, t seven features of method and five features of evaluation .All components were detetermind about 55/084 percent of variables variance had the necessary fitness and validity. This research can provide a framework and guidline for preschool centers goal setting,production of content,teaching methodd and evaluation of learning activities.
خلاصه ماشینی:
waldorf School مراحل مختلف رشد را طي مي کنند و تعليم و تربيت بايد با اين مراحل تناسب داشته باشد، مباني برنامه درسي او اين است که اگر به کودک يک برنامه درسي متوازن و خلاق ارائه شود او در بزرگسالي خلاق و منعطف خواهد شد )٢٠١٠ ,Curtis(.
معلمان اين مدارس ، راهنما و مشاور کودکان هستند و تمام تلاششان بر اين است که دانش آموزان زندگي واقعي بزرگسالي را تجربه کنند؛ Howard )٢٠١٢( در پژوهشي با عنوان "پيش بايسته ها و الزامات آموزش و پرورش کودکان در مدرسه والدورف " مهم ترين الزامات را عشق و محبت ، محيطي سرشار از تجارب و حواس خلاقانه و هنرمندانه ، تقليد از فعاليت هاي معنادار بزرگسالان ، بازيهاي تخيلي و آزاد، مراقبت از استعدادهاي کودکان ، قدرداني و احترام ميداند؛)٢٠١٣( Burrows در پژوهشي تحت عنوان شيوه هاي تفکر و انديشيدن در کلاس هاي والدورف نشان داد معلمان اين مدارس از شيوه هاي تفکر به عنوان ابزاري قوي براي حل مشکلات فردي، بين فردي و ساختاري مدارس بهره ميبرند.
بر اساس مصاحبه هاي انجام شده ٣٠ ويژگي براي عناصر اساسي برنامه درسي(ده ويژگي براي هدف ، هشت ويژگي براي محتوي ،هفت ويژگي براي روش و پنج ويژگي براي ارزشيابي ) بر اساس الگوي والدورف استخراج شد..
نتايج نشان داد در بعد محتوا بر اساس الگوي اشتاينر بايد به تناسب با نيازهاي واقعي دانش آموزان ، مطالعه طبيعت ، حفظ محيط زيست ، مهرباني با حيوانات اهلي، تجربيات زيستي کودکان ، قصه هاي بومي و محلي و استفاده از زبان مادري توجه شود.