چکیده:
هدف این پژوهش مطالعهی فرهنگ علمی دانشآموزان بر اساس مدلهای یاددهی- یادگیری فرهنگی علوم کاستا و فلان
در برنامهی درسی علوم پایه پنجم ابتدایی بوده است. نمونه آماری مورد پژوهش برای معلمان به صورت هدفمند و برای
دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه و مصاحبه نیمه
ساختارمند بود. با استفاده از آلفای کرونباخء پایایی ۰/۸۳ برای پرسشنامه معلمان و برای پرسشنامه دانشآموزان ۸۳/۷۵
به دست آمد. نتایج نشان داد که به طور کلی معلمان بر حسب مدل کاستا - فلان» بیشتر معتقد به همساز بودن فرهنگ بومی
و دنیای علوم مدرسه از نظر دانشآموزان بودند. در بین مولفههای مدل کاستا - فلان» بیشترین همبستگی و ارتباط متعلق به
فرهنگ ناهمساز و معکوس است و کمترین همبستگی متعلق به فرهنگ ناهمساز با همساز است. دانشآموزان بر خلاف معلمان
معتقد به ناهمساز بودن فرهنگ دنیای زندگیشان با دنیای کلاس علوم بودند. به طور کلی زمانی که فرهنگ خانواده و علوم
متجانس" هستند این حرکت روان " است، زمانی که فرهنگها تا حدودی متفاوت هستند حرکت قابل کنترل و مدیریت است و
زمانی که فرهنگها نامتجانس؟ هستند حرکت به طور بالقوه ناممکن است. موفقیت تدریس در کلاسهای علوم به عوامل زیر
بستگی دارد: ۱. درجه تفاوت فرهنگی بین فرهنگ دنیای زندگی و فرهنگ علمی؛ ۲. چگونگی حرکت موثر بین فرهنگ ها ۳.
یاری رسانی به دانشآموزان برای حرکت بین فرهنگها.
خلاصه ماشینی:
چکيده هدف اين پژوهش مط العه ي فرهنگ علمي دانش آموزان بر اساس مدل هاي ياددهي - يادگيري فرهنگي علوم کاستا و فلان در برنامه ي درسي علوم پايه پنجم ابتدايي بوده است .
1 - Solomon islands 2 - Vanoata 3 - Honiyara 4 - Incantation 5 - Science &Technologhy پيشينه پژوهش در کلاس هاي درس داخل کشور تحقيقي درباره ي فرهنگ علمي در ميان دانش آموزان ايراني صورت نگرفته وعلم به عنوان يک فرهنگ مورد توجه نبوده است به همين دليل پژوهشگر در ادامه به نتايج برخي از تحقيقات خارجي اشاره خواهد کرد.
جدول ٨-٤ آمار توصيفي معلمان درباره ي مدل )کاستا-فل ن ( بر حسب جنسيت مولفه جنسيت تعداد ميانگين انحراف استاندارد ميانگين خط اي استاندارد همساز زن ٣٨ ٨/٨٤ ١/٩٦ 0/31 مرد ٣٨ ٨/٠٢ ١/٨٣ 0/29 گوناگون زن ٣٨ ٨/٤٤ ٢/١٢ 0/34 مرد ٣٨ ٧/٥٥ ٢/٢٢ 75 0/36 معکوس زن ٣٨ ٥/٣١ ١/٧٤ 0/28 مرد ٣٨ ٥/٩٢ ٢/١٨ 0/35 ناهمساز زن ٣٨ ٤/٧١ ١/٧٣ 0/28 مرد ٣٨ ٥/٨٩ ٢/٢٧ 0/36 اط لاعات حاصل شده از جدول )٨-٤( بيانگر اين است که معلمان زن بيشتر از معلمان مرد به ترتيب )٨/٨٤( و )٨/٤٤( معتقد به همساز و گوناگون بودن دنياي زندگي و فرهنگ بومي دانش آموزان با دنياي علوم مدرسه آن ها هستند.
جدول ١٢-٤ آمار توصيفي دانش آموزان درباره ي يادگيري علوم برحسب جنسيت )مدل کاستا-فل ن (به تصویر صفحه رجوع شود) اط لاعات حاصل شده از جدول )١٢-٤( بيانگر اين است که دانش آموزان پسر بيشتر از دانش آموزان دختر )٣/٢٦( معتقد به ناهمساز بودندنياي زندگي و فرهنگ بومي با دنياي علوم مدرسه شان هستند.