چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تاثیر آموزش خودکارآمدی بر عملکرد رفتاری دانشآموزان پایه سوم دبیرستان در درس
زیستشناسی در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ بوده است. روش پژوهش بر اساس ماهیت. نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-
پسآزمون و گروه کنترل بود. برای دست یابی به هدف پژوهش؛ ازبین دبیرستانهای شهرستان خمینیشهر به روش نمونهگیری
خوشهای چند مرحلهای تصادفی, دو کلاس ۲۷ نفره در دو دبیرستان، یکی به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایش
انتخاب شدند. و سپس به مدت دوازده جلسه آموزشی، گروه آزمایش تحت مداخله آموزش خودکارآمدی قرار گرفتند. ابزارهای
پژوهش حاضر عبارتند از: آزمون زیست شناسی محقق ساخته بود که برای پیشآزمون و پسآزمون مورد استفاده قرار گرفت. و
روایی صوری و محتوایی توسط ۱۰ تن از متخصصان زیستشناسی بررسی شد. پایایی ابزار مذکور با آلفای کرونباخ ۲٩/۰ محاسبه
شد و ابزارهای جانبی شامل آزمون هوش ریون و پرسشنامهی دموگرافیک بود که اجرا گردید. در این پژوهش نمره هوش، نمره
پیش آزمون درس زیستشناسی و معدل سال قبل دانشآموزان به عنوان متغیرهای همپراش تحت کنترل قرار گرفتند. نتایج
پژوهش نشان داد آموزش خودکارآمدی با ایفای نقش واسطهای تاثیر قوی در پیشرفت عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس
زیستشناسی دارد.
خلاصه ماشینی:
سميه آقامحمدي -دانشجوي دکتري دانشگاه شهيدچمران اهواز چکيده هدف پژوهش حاضر تعيين ميزان تأثير آمـوزش خودکارآمدي بر عملکرد رفتاري دانش آموزان پايه سوم دبيرستان در درس زيست شناسي در سال تحصيلي ٩٢-١٣٩١ بـوده اسـت .
در اين پژوهش نمره هوش ، نمره پيش آزمون درس زيست شناسي و معدل سال قبل دانش آموزان به عنوان متغيرهاي همپراش تحت کنترل قرار گرفتند.
نتايج پژوهش نشان داد، آموزش خودکارآمدي با ايفاي نقش واسط ه اي تاثير قوي در پيشرفت عملکرد تحصيلي دانش آموزان در درس زيست شناسي دارد.
هم چنين پژوهش ها بيانگر تاثير استرس و خود کارآمدي بر عملکرد تحصيلي دردرس زبان است ؛ اما خودکارآمدي پيش بيني کننده قويتري مي باشد )١٩٩٠,De Groot &Pintrich (.
چامرز، هو و گارسيا )٢٠٠١ ,Chamerz Hoo and Garsia(،گرين ، کراوسون ، دوکوآگن ),Greene ٢٠٠٤ ,Akey &Miller, Crowson, Duke ( و شارما و سيلبرسين )٢٠٠٧ ,Silbereisen &Sharma ( کارول و همکاران )-Car ٢٠٠٩ ,roll et al( با بررسي دانش آموزان دريافتند که بين عملکرد تحصيلي و خودکارآمدي تحصيلي رابط ه مثبت معني داري وجود دارد.
با توجه به مراتب فوق فرضيه پژوهش حاضر به قرار زير مي باشد: آموزش خودکارآمدي بر عملکرد رفتاري دانش آموزان در درس زيست شناسي تاثير دارد.
متغيرهاي موردبررسي در اين پژوهش آموزش خودکارآمدي به عنوان متغير مستقل و پيشرفت عملکرد تحصيلي در درس زيست شناسي دانش آموزان به عنوان متغير وابسته در نظ ر گرفته شد.
يافته هاي تحقيق فرضيه : آموزش خودکارآمدي بر عملکرد رفتاري دانش آموزان در درس زيست شناسي تاثير دارد.