چکیده:
هدف پژوهش حاضرء ساخت و هنجاریابی آزمون تشخیصی سبکهای مقابلهای ۸,8,0,0 برای دانشآموزان پایه چهارم و
پنجم دبستانی شهر کنگاور در سال تحصیلی ۱۳۹۱-۹۲ بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع هنجاریابی کلاسی است و جامعه
آماری شامل تمام دانشآموزان پایه چهارم و پنجم دبستانی بودند که نمونهای ۸۰۰ نفری به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی،
انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههاء پرسشنامه محقق ساخته سبکهای مقابلهای است که دارای چهار خرده مقیاس A.B,C,D
است. به منظور برآورد پایایی همسانی درونی پرسشنامه. از روش آلفای کرانباخ استفاده شد. برای تعیین روایی محتوایی. ازنظر
متخصصان و تعیین روایی سازهء از تحلیل عاملی استفاده شد. تجزیه وتحلیل دادهها نشان داد که ضریب پایایی ۰/۹۸۵ برای
کل آزمون و برای چهار خرده مقیاس آن به ترتیب ضرایب، ۰/۹۵۹ ۰۰/۹۶۱ ۰/۹۵۳ و ۰/۹۴۹ به دست آمد که بسیار مطلوب و
رضایت بخش است. مقدار کفایت نمونهبرداری برابر با ۰/۹۶۴ شد که بسیار مطلوب است و مشخصه کرویت بارتلت در سطح
۰ معنادار بود. همچنین تحلیل عاملی با استفاده از چرخش واریماکس، به استخراج ۴ عامل از پرسشنامه سبکهای
مقابلهای منجر شد که جمعا ۵۵/۴۳۷ درصد از واریانس سّالها را تبیین کردند که نشاندهنده روایی سازه قابلقبول آزمون
است. بهطورکلی یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برای سنجش سبکهای مقابلهای دانشآموزان دبستانی، میتوان از
پرسشنامه A,B,C,Dبهعنوان یک آزمون معتبراستفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
همچنين تحليل عاملي با استفاده از چرخش واريماکس ، به استخراج ٤ عامل از پرسشنامه سبک هاي مقابله اي منجر شد که جمعا ٥٥/٤٣٧ درصد از واريانس سؤال ها را تبيين کردند که نشان دهنده روايي سازه قابل قبول آزمون است .
به ط ورکلي يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد که براي سنجش سبک هاي مقابله اي دانش آموزان دبستاني ، مي توان از پرسشنامه A,B,C,D به عنوان يک آزمون معتبر استفاده کرد.
لذا هدف اين پژوهش ، بررسي روايي ، پايايي و هنجاريابي آزمون تشخيصي سبک هاي مقابله اي A,B,C,D در دانش آموزان ابتدايي است .
مرحله چهارم ( اجراي نهايي آزمون )تحليل عاملي و هنجاريابي (: در اين مرحله ، براي محاسبه هنجار پژوهش ، فرم نهايي آزمون بر روي نمونه اي ٨٠٠ نفري از دانش آموزان پايه چهارم و پنجم دبستاني در مدت يک ماه )اسفند ٩١( اجرا شد و داده هاي به دست آمده از آن ها مورد تجزيه وتحليل قرار گرفتند.
The effect of classroom management skills of elementary school teachers on undesirable discipline behavior of students.
The effects of active styles of Teaching on reading developments of fourth and Fifth elementary school of Mazandaran province, educational journal, Eightth year Vol. 32 No. 45.
The investigation of hidden curriculum roles in disciplines behavior of students, From the views of managers end teachers of a girls Middle school in khalkhar in 2009-2010-physical education magazine, second year number 7: 23 – 65.