چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش حل مسئله برانگیزش پیشرفت و شادکامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
شهرستان خوی درسال تحصیلی 91-90 بود. این پژوهش یک مطالعه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون و پس آزمون و گروه
کنترل میباشد. جامعه مورد مطالعه شامل دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان خوی در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ بود. در
جهت دستیابی به اهداف از میان جامعه مورد نظر۳۰ نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به طور
تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند و مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس و شادکامی آکسفورد به عنوان پیش آزمون
برروی هر دو گروه اجرا شد سپس گروه آزمایش به مدت هشت جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند. در طی این
مدت برروی گروه کنترل هیچ مداخلهای صورت نگرفت. در نهایت همان مقیاسها به عنوان پسآزمون برروی هر دو گروه اجرا
شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان انگیزش
پیشرفت و شادکامی دانشآموزانی که آموزش مهارت حل مسئله دریافت کردهاند بیشتر از میزان انگیزش پیشرفت و شادکامی
دانشآموزانی است که آموزش مهارت حل مسئله دریافت نکردهاند (P<0/0001). نتیجه میگیریم که آموزش مهارت حل مسئله
کارایی بالایی در افزایش انگیزش پیشرفت و شادکامی دانشآموزان دارد.
خلاصه ماشینی:
چکيده هدف پژوهش حاضر تعيين اثر بخشي آموزش حل مسئله برانگيزش پيشرفت و شادکامي دانش آموزان دختر مقط ع متوسط ه شهرستان خوي در سال تحصيلي ٩١- ٩٠ بود.
در جهت دستيابي به اهداف از ميان جامعه مورد نظ ر ٣٠ نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و به ط ور تصادفي به دو گروه آزمايش و کنترل تقسيم شدند و مقياس انگيزش پيشرفت هرمنس و شادکامي آکسفورد به عنوان پيش آزمون بر روي هر دو گروه اجرا شد سپس گروه آزمايش به مدت هشت جلسه تحت آموزش مهارت حل مسئله قرار گرفتند.
همچنين اسپک )٢٠٠٢ ,Stipek( در پژوهش خود نشان داده است که دانش آموزان داراي انگيزش پيشرفت بالا در کارهاي مدرسه موفق اند.
1 - Oxford happiness inventory جدول ٢ميانگين و انحراف استاندارد گروه ها در دو مرحله پيش آزمون و پسآزمون در نمرات انگيزش پيشرفت مراحل (به تصویر صفحه رجوع شود) به منظ ور مقايسه ميانگين نمرات انگيزش پيشرفت گروهها در پس ANCOVA استفاده شد.
بحث ونتيجه گيري هدف از انجام اين پژوهش تعيين اثر بخشي آموزش مهارت حل مسئله بر انگيزش پيشرفت و شادکامي دانش آموزان دختر مقط ع متوسط ه شهرستان خوي در سال تحصيلي ٩١-٩٠ بود.
در اين راستا مشخص شد که آموزش مهارت حل مسئله کارآيي بالايي در افزايش انگيزش پيشرفت و شادکامي دانش آموزان دارد.