چکیده:
ارزیابی درونی نوعی خود ارزیابی است که برای پی بردن به کمیت و کیفیت وضعیت آموزشی و پژوهشی گروه توسط واحد
آموزشی انجام می شود. ارزیابی درونی فرآیندی است که با گردآوری اطلاعات و قضاوت برای پیشرفت فعالیتهای آموزشی سر و
کار دارد. در فرایند ارزیابی درونی, اهداف و رسالتهای برنامه مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و میزان دستیابی و تحقق برنامه یا
عوامل, نسبت به اهداف مورد نظر سنجیده می شود. تحقیق حاضر در پی ارزیابی درونی برنامه درسی, ریاضی پایه ششم ابتدایی
از نظر معلمان (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی ناحیه ۱ شهرستان ارومیه), است.تحقیق حاضر از نوع توصیفی و پیمایشی و از
لحاظ هدف, کاربردی است و از لحاظ شیوه جمع آوری دادهها از نوع میدانی است. نمونهگیری از نوع چند مرحلهای, تصادفی
میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضرتمام معلمان مقطع ششم ابتدایی ناحیه ۱ شهرستان ارومیه هستند که طبق آمار این سازمان
تعداد معلمان ۱۳۱ نفراست که حجم نمونه با جدول کرجسی و مورگان به دست آمد. (حجم نمونه معلمان - ۸۴). نتایج تحقیق
نشان داد که ۶۹/۹ درصد عوامل موثر در ارزیابی درونی برنامه درسی پایه ششم (ارزشیابی درس ریاضی) توسط هدف از آموزش,
محتوا کتب, روش تدریس, فعالیتهای یادگیری, گروه بندی, زمان تدریس, مکان تدریس و منابع آموزشی درس ریاضی پایه ششم
ابتدایی پیش بینی میشود.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان داد که ٦٩/٩ درصد عوامل موثر در ارزيابي دروني برنامه درسي پايه ششم )ارزشيابي درس رياضي ( توسط هدف از آموزش , محتوا کتب , روش تدريس , فعاليتهاي يادگيري , گروه بندي , زمان تدريس , مکان تدريس و منابع آموزشي درس رياضي پايه ششم ابتدايي پيش بيني مي شود.
ارزيابي دروني فرايند تعيين , تهيه و گردآوري داده ها و اطلاعات مناسب , مرتبط و به روز درباره واحد آموزشي بـه منظور قضاوت و تصميم گيري جهت بهبود کيفيت و اصلاح ضعف ها از طريق مشارکت مستقيم شرکت کنندگان در اين ارزيابي است , و باعث روشن شدن نقاط قوت و ضعف , فرصت ها و عوامل بازدارنده توسعه مدرسه يا گروه آموزشي آشکار و پيـشنهادات مناسـب و سـازنده اي بـراي بهبودکيفيت مستمر مي شود )١٩٩٦ ,Abili(.
هدف از اين مط العه ارزيابي دروني برنامه هاي درسي در مقط ع ششم ابتدايي در مدارس ابتدايي ناحيه ١ شهرستان اروميه با توجه به نظ رات معلمان پايه ي ششم ابتدايي است تا بتوان با استفاده از نتايج ارزيابي برنامه هاي درسي با توجه به نظ رات معلمان که در بحث نيازسنجي خرد و در سط ح مدرسه که خط مقدم آموزش و ارتباط با دانش آموزان است , دروس و برنامه هاي مورد نياز براي آنها را در اين دوره جديد تحصيلي دقيقا منط بق بر نياز علمي و آموزشي پايه ششم که درب ورود به دوره متوسط ه است تدوين نمود تا دانش آموزان با کسب بهترين و بالاترين ميزان اط لاعات علمي وارد دوره هاي بالاتر شده و اقدام به انتخاب رشته با اط لاعات کامل نمايند تا در دانشگاه با تحصيلات تکميلي بتوانند نيازهاي علمي و فني جامعه را برآورده نمايند.