چکیده:
هرگاه سخن از یادگیری فراگیران به عمل میآید موضوع سبک و روش تدریس معلم نیز در پی آن خواهد آمد. تدریس معلم و
یادگیری دانشآموزان مستلزم حمایت موّلفههای متعددی است که نقش مدیران دراین میان حائز اهمیت است. مقاله حاضر با
هدف بررسی راههای درگیر نمودن مدیران مدارس در فرایند تدریس معلمان و افزایش یادگیری دانشآموزان انجام شده است.
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان، مدیران و دانشآموزان آموزش وپرورش استان لرستان به تعداد ۴۵۲۱۴۲ نفر بوده
که از این تعداد،922 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه تعیین گردید. روش انجام تحقیق از نوع
پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهای محقق ساخته مشتمل بر ۱۴۲ سوّال بسته پاسخ مبتنی بر طیف پنج
گزینهای لیکرت استفاده شد. یافتههای پژوهش پس از تجزیه وتحلیل آماری و بهکارگیری آزمون تحلیل عاملی اکتشافی به شرح
زیر به دست آمد: الف) ازجمله عواملی که میتواند مدیران مدارس دورههای مختلف تحصیلی استان لرستان را در فرایند یاددهی-
یادگیری درگیر نماید عبارتاند از:۱- بهرهمندی از دانش و تجربه مدیریت, اهتمام به امور دانشآموزان و ایجاد محیطی مناسب
در مدرسه ۲- تعامل بیشتر با مدیران همتا و مافوق و تدارک منابع آموزشی لازم ۳- تشویق فعالیتهاء احترام متقابل و انتقادات
پذیری ۴- ایجاد زمینه تحقیق در مدرسه ۵- داشتن تجربه تدریس موفق و کمک به اجرای بهتر روش تدریس ۶- نوگرایی
۷- رهبری آموزشی و برقراری زمینه ارزشیابی بهتر ۸- توجه به رشد و پیشرفت حرفهای معلمان و نظارت همتا ٩- رسیدگی به
مسائل روز آموزشی. ب) میزان درگیری فعلی مدیران مدارس در فرایند یاددهی- یادگیری با شرایط مطلوب متفاوت است. درنتیجه
میتوان گفت بین میزان درگیری مدیران مدارس جامعه موردمطالعه با شرایط مطلوب شکاف زیادی هست و لذا تدریس معلمان
نیز دراین میان به نحو مطلوب انجام نخواهد شد. تدریس مطلوب معلمان در کلاس درس مستلزم درگیرشدن مدیران مدارس در
اموری چون بهرهمندی از دانش و تجربه مدیریت، ایجاد تحقیق، نوگرایی، برقراری رهبری آموزشی و بهطورکلی رسیدگی به امور
آموزشی مناسب است.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش پس از تجزيه وتحليل آماري و به کارگيري آزمون تحليل عاملي اکتشافي به شرح زير به دست آمد: الف ( ازجمله عواملي که مي تواند مديران مدارس دوره هاي مختلف تحصيلي استان لرستان را در فرايند ياددهي - يادگيري درگير نمايد عبارت اند از:١-بهره مندي از دانش و تجربه مديريت ، اهتمام به امور دانشآموزان و ايجاد محيطي مناسب در مدرسه ٢- تعامل بيشتر با مديران همتا و مافوق و تدارک منابع آموزشي لازم ٣- تشويق فعاليت ها، احترام متقابل و انتقادات پذيري ٤- ايجاد زمينه تحقيق در مدرسه ٥- داشتن تجربه تدريس موفق و کمک به اجـراي بهتر روش تدريس ٦- نوگرايي ٧- رهبري آموزشي و برقراري زمينه ارزشيابي بهتر ٨- توجه به رشد و پيشرفت حرفه اي معلمان و نظارت همتا ٩- رسيدگي به مسائل روز آموزشي .
)٢٠٠١ ,Colin &Kineer ( پس از چرخش انجام شده و ريزش سؤالات ، ازجمله عواملي که مي تواند مديران مدارس دوره هاي مختلف تحصيلي استان لرستان را در فرايند ياددهي -يادگيري درگير نمايد، در نه سطح به شرح زير بدست آمد: سط ح اول ( که ٩/١٥ درصد کل واريانس را تشکيل مي دهد و آن را با عواملي همچون »بهره مندي از دانش و تجربه مديريت ، اهتمام به امور دانش آموزان و ايجاد محيطي مناسب در مدرسه « مي توان نشان داد.