چکیده:
بهمنظور واکاوی «انگیزه معلم»، و با بهرهگرفتن از روشهای تحقیق کیفی، پژوهش اخیر به بررسی انگیزة ورود به حرفه، و عوامل مؤثر بر انگیزة معلمان زبان انگلیسی ایرانی میپردازد. یافتههای بهدست آمده از تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبههای نیمه ساختمند و پرسشنامههای کیفی نشان میدهد که دلایل بیرونی شامل: فقر اقتصادی خانواده، ترس از بیکاری، انتخاب از سر ناچاری، اجبار خانواده، معافیت از خدمت سربازی، مناسب بودن برای بانوان و تعطیلات زیاد، بهترتیب، مهمترین دلایل پیوستن معلمان به این حرفه میباشد. علاقه به تدریس و علاقه به زبان انگلیسی مهمترین دلایل درونی، و خدمت به جامعه تنها دلیل نوع دوستانه برای انتخاب حرفه گزارش شده است. میزان بالای تمایل به تغییر شغل (19/74 درصد)، ترک حرفه (58 درصد)، و بازنشستگی زود هنگام (58/72 درصد) در معلمان، حاکی از نارضایتی شغلی معلمان است. همچنین، براساس یافتههای پژوهش، حقوق و مزایا، احترام و جایگاه اجتماعی، سیاستهای اداری/ آموزشی، شرایط و محیط کاری، دانشآموزان، خود کارآمدی و توسعة حرفهای، منابع و امکانات آموزشی، بازخورد مدیران، والدین، و همکاران، زبان انگلیسی، استقلال معلم، نقش معلم در سیاستگذاری، و کمک به جامعه و دانشآموزان از مهمترین عوامل مؤثر بر انگیزه (شامل شش درونمایه بیرونی، پنج درونمایه درونی و یک درونمایه نوعدوستانه) در معلمان است. در پایان راهبردهایی برای بهکارگیری و ایجاد انگیزه در معلمان زبان انگلیسی ارائه شده است. نتایج این تحقیق دربردارنده موارد ارزشمندی برای سیاستگذاران در حوزة تربیت معلم و آموزش و پرورش در سطوح مختلف می باشد.
خلاصه ماشینی:
همچنين ، براساس يافته هاي پژوهش ، حقوق و مزايا، احترام و جايگاه اجتماعي، سياست هاي اداري/ آموزشي، شرايط و محيط کاري، دانش آموزان ، خود کارآمدي و توسعۀ حرفه اي، منابع و امکانات آموزشي، بازخورد مديران ، والدين ، و همکاران ، زبان انگليسي، استقلال معلم ، نقش معلم در سياست گذاري، و کمک به جامعه و دانش آموزان از مهم ترين عوامل مؤثر بر انگيزه (شامل شش درون مايه بيروني، پنج درون مايه دروني و يک درون مايه نوع دوستانه ) در معلمان است .
، مفهـومي اسـت که در سال هاي اخير توجـه محققان حوزة آموزش را هـمـچنـيـن ، انگيزه معلم به خود جلب کرده است و تعدادي از تحقيقات اخير در حوزه انگيزه معلمان به بررسي دلايل پيوستن معلمان به اين حرفه ، فاکتورهاي انگيزه بخش و يا منفعل ساز در معلمان ، تأثير انگيزه معلمان بر انگيزه دانش آموزان ، و اقداماتي کـه ميتواند باعث افزايش انگـيزه معلمان ، در شرايط کاري متفاوت گردد؛ پرداخته است (هيتياراچي ٣، ٢٠١٣).
The development of scales to measure teacher and school executive occupational satisfaction, Journal of Educational Administration, 41(1): 74-86.
Initial career motives and demotivation in teaching English as a foreign language: Cases of Korean EFL teachers.
An analytical study of the motives of primary school teachers for choosing teaching as a career.
Motivational factors influencing teaching as a career choice: development and validation of the FIT-choice scale, The Journal of Experimental Education, 75 (3): 167-202.