چکیده:
هدف: سؤال اساسی که مقاله حاضر تلاش کرده به آن پاسخ دهد این است که با توجه به روند تحولات آموزش عالی در بعد ملی و بینالمللی آیا زمان آن نرسیده که بازنگری دقیقی از اهداف، راهبردها و برنامههای درسی دورههای دکتری تخصصیصورت گیرد؟ روش:پژوهش حاضر تحلیلی تفسیری میباشد. که با بررسی اسناد و مدارک پژوهشی تلاش کرده تا ضمن ارائه تصویری از مطالعات انجام شده در این مورد ضرورت بازاندیشی و بازنگری در دورههای دکتری تخصصی تحلیل شود. یافتهها: دورة دکتری تخصصی یکی از راههای تربیت نیروی متخصص در حوزههای مختلف دانش بشری است. راهاندازی دورههای دکتری با اهداف مختلفی صورت میگیرد که مهمترین آنها تربیت مدرس و پژوهشگر است. در چند دهة گذشته تنوع زیادی در اهداف، راهبردها، روش اجرا، برنامههای درسی و نحوة ورود به دورههای دکتری به وجود آمده است که عمدتاً با توجه به نیازهای جامعه و تغییر ماهیت آموزش عالی بوده است. از راهاندازی اولین دورة دکتری تخصصی در کشورمان حدود 80 سال میگذرد و در این زمان طولانی اجرای این دورهها تغییر زیادی را تجربه نکردهاند و آنچه رخ داده عمدتاً متمرکز بر اصلاح سرفصلها و محتوا بوده است. در واقع دورههای دکتری در کشورمان همچنان با نگاه سنتی به تحصیلات آکادمیک و با هدف تربیت مدرس اجرا میشوند و با تغییرات سریع علم و فناوری سازگار نیست. بنابراین بازاندیشی و بازنگری در دورههای دکتری ضرورتی انکارناپذیر است که از نوع نگاه به دورة دکتری تا اجرا و ارزشیابی آن را شامل میشود.
خلاصه ماشینی:
دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي چکيده هدف : سؤال اساسي که مقاله حاضر تلاش کرده به آن پاسخ دهد اين است که با توجه به روند تحولات آموزش عالي در بعد ملي و بين المللي آيا زمان آن نرسيده که بازنگري دقيقي از اهداف ، راهبردها و برنامه هاي درسي دوره هاي دکتري تخصصي صورت گيرد؟ روش : پژوهش حاضر تحليلي تفسيري ميباشد.
به عنوان مثال مورگاوي و همکاران (٢٠٠٤ ,Morgavi and et al) به بررسي مهارت هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي در مقايسه با ساير دوره ها پرداخته اند که در جدول زير آمده است : جدول (١): مهارت هاي دانشجويان تحصيلات تکميلي (به تصویر صفحه رجوع شود) همان طور که مشاهده ميشود تنوع بسيار زيادي در دانش تخصصي، مهارت و ويژگيهاي افراد شاغل در دوره هاي دکتري وجود دارد.
(Moscati, 2004) آيا دوره دکتري کارآموزي پژوهش است يا تعليم و تربيت (Training or Education) به عبارت ديگر آيا واحد درسي براي اين دوره نياز است يا خير؟ آيا دانشجويان دکتري فقط بايد تحقيق کنند يا کار کردن هم براي آنها لازم است ؟ آيا دوره هاي دکتري بايد يک شکل باشند يا متنوع ؟ ارتباط دوره دکتري با دوره هاي کارشناسي ارشد و ليسانس چيست ؟ (٢٠٠٥ ,Weert) سرمايه گذاري براي انجام پژوهش هاي دانشجويي و جلب سرمايه هاي بيرونـي از دانشـگاه بـراي بالا بردن کيفيت پايان نامه ها و حل مسائل محدوديت آموزش در دوره دکتري.