چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، بررسی شیوههای درست و کارآمد آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی به دانشجویان در راستای کاهش آسیبهای زندگی میباشد. جامعة آماری پژوهش را دانشجویان دورههای کاردانی و کارشناسی دانشکده فنی شریعتی که در سال تحصیلی1391-1390 در کلاسهای آموزش مهارتهای زندگی شرکت داشتند (تعداد 500 نفر) را شامل میشود. تعداد 217 نفر براساس جدول مورگان بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. روش: پژوهش حاضر به لحاظ روشی توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی و محتوایی آن به تأیید صاحبنظران رسید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 89% بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و رتبه درصدی) آزمونهای t مستقل و t وابسته استفاده گردید. یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر آن است که از میان روشهای آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی به دانشجویان، روش تلفیقی در اولویت اول و پس از آن روشهای الگوی ایفای نقش، بحث گروهی و حل مسأله قرار دارند. روش سخنرانی از پایینترین رتبه در میان دانشجویان برخوردار است. همچنین نتایج اولویتبندی نوع ارائه آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی در میان دانشجویان بیانگر آن است که ارائه آموزش از طریق برگزاری کارگاههای آموزشی در دانشگاهها و استفاده از فیلم و تئاتر بهترتیب با بالاترین اولویت و در مقابل ارائه آموزش مهارتها از طریق انتشار جزوات و بروشورها در پایینترین اولویت قرار گرفته است. بر این اساس برای آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی دانشجویان بایستی شیوه و نوع ارائه آموزشهای مهارت زندگی و اجتماعی مدنظر قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
آيا از ديدگاه دانشجويان دوره کارشناسي دانشکده فني بين نوع ارائه و روش هاي آموزش مهارت هاي زندگي و اجتماعي به دانشجويان در راستاي کاهش آسيب هاي زندگي تفاوت وجود دارد؟ روش شناسي پژوهش پژوهش حاضر به لحاظ روش توصيفي و پيمايشي است و از لحاظ هدف و ماهيت کاربردي ميباشد.
به عبارتي در دانشکده فني دانشگاه شريعتي وضعيت نوع ارائه آموزش مهارت هاي زندگي و اجتماعي در ميان دانشجويان دختر در سطح نسبتاخوب و نسبتا مطلوبي قرار دارد.
به منظور پي بردن به اينکه دانشجويان دختر در دانشکده فني شريعتي کدام يک از روش هاي آموزش مهارت هاي زندگي و اجتماعي را در اولويت قرار دادند از آزمون فريدمن استفاده شده است .
به منظور پي بردن به اينکه دانشجويان دختر در دانشکده فني دانشگاه شريعتي کدام يک از روش هاي آموزش مهارت هاي زندگي و اجتماعي را در اولويت قرار دادند از آزمون فريدمن استفاده شده است .
The effect of life skills training on mental health and locus of control teenagers, MA thesis Al-Zahra University.
Effectiveness of Life Skills Training on mental health first year students of high schools in Dezful, Master thesis, Payam Noor University of Tehran.
Check the knowledge of students in Tehran University of Medical Sciences and Health Services, Hamadan life skills Journal, Volume 15.
Effectiveness of Life Skills Training on students' mental health, mental health Proceedings of the second national seminar, Semnan University.
The effect of life skills training on the prevention of substance abuse among students, Proceedings of the Second Seminar on mental health of students in Tehran University, Tarbiat Modarres, [In Persian].