چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و شناسایی نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با تغییرات برنامه درسی استان لرستان انجام شد. روش: تحقیق مورد استفاده ترکیبی و از نوع اکتشافی و از لحاظ هدف کاربردی است؛ نمونه مورد بررسی معلمان ابتدایی استان لرستان که در شیوه ی کیفی بهصورت نظری و تا مرحله اشباع و در روش کمیبه صورت تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. در بخش کیفی، از مصاحبه و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهعنوان ابزار جمعآوری داده استفاده گردید. یافتهها: ننایج حاصل از تحقیق نشان داد که نوع تغییرات، ریشه تغییرات، عوامل تغییرات، نگرش تغییرات، خصیصههای فرهنگی، شاخصهای هنجاری و فرهنگ مشارکت و ارتباط معلمان از نظر جنسیت، سابقه کاری، محل خدمت و مدرک تحصیلی با هم متفاوت میباشند. مواجهه با تغییرات برنامه درسی توسط ابعاد فرهنگ معلمان پیشبینی شد و بر اساس ضریب بتا (β)، ابعاد خصیصههای فرهنگی، شاخصههای هنجاری، فرهنگ مشارکت و ارتباط پیشبینیکنندة معنادار مواجهه با تغییرات برنامه درسی معلمان بودند.از دستاوردهای این تحقیق شناسایی ارزشها و اعتقادات بنیادین معلمان با فرهنگ متفاوت در ارتباط با تغییرات میباشد و اینکه فرهنگ در نگرش، نوع، عوامل و ریشه تغییرات در مناطق مختلف عامل موثری میباشد.
The aim of this study was exploring and identifying the role of teacher’s culture in the face of curriculum changes in Lorestan Province. Mixed method and exploratory study is used as research methodology and this study is an applied research in terms of purpose. The Sample of study was elementary teachers of Lorestan province; in qualitative method the sample were selected theoretically until saturation stage and in the quantitative method the sample were selected by random cluster sampling method. In qualitative section, interview was used as tools of gathering data and a Self-made questionnaire was used in the quantitative section. The research result in the qualitative method showed that the type of change, root of changes, Agents of Change, attitude of changes, cultural traits, normative indicators and teachers’ culture of Participation and Communication are deferent in terms of gender, work experience, work place and degree of education. The curriculum changes were predicted by Teachers' culture factors. According to beta coefficient (β) it’s observed that cultural traits, normative factors, teacher’s culture of Participation and Communication were the significant predictor in the face of curriculum changes. The achievement of this research is identifying the values and basic beliefs of teachers with different cultures in relation with changes. Other achievement returns to Culture that is an effective factor in attitudes, types, causes and roots of changes in different regions.
خلاصه ماشینی:
واکاوي و شناسايي نقش فرهنگ معلمان در مواجهه با Exploring and Identifying the Role of Teacher’s Culture in the face of تغييرات برنامه درسي: مطالعه ترکيبي Curriculum Changes: A Combination Study سعيد روماني ١*، غلام رضا حاجي حسين نژاد٢، علي S.
Associate Professor of Allameh Tabatabaie University چکيده Abstract هدف : پژوهش حاضر با هدف واکاوي و شناسايي نقش فرهنگ The aim of this study was exploring andمعلمان در مواجهه با تغييرات برنامه درسي استان لرستان انجام identifying the role of teacher’s culture in the faceof curriculum changes in Lorestan Province.
مير عرب (٢٠١٤ , Mirarab) در تحقيقي تحت عنوان تبيين و شناسايي فرهنگ معلمان علوم در مازندران به اين نتايج رسيد که درک فرهنگ معلمي عاملي ضروري براي آغاز هرگونه اصلاحات و پيش فرض رابطۀ سادة علي بين دستور تغيير و اجراي آن توسط عاملان تربيت ساده انگارانه است و بايستي در زمينۀ تغيير نگاه از رويکرد مهندسي به رويکرد فرهنگي در حوزه تغييرات و اولويت تغيير در باورها و نگرش ها و تدوين راهکارهايي براي ورود انديشه هاي متفاوت فرهنگ معلمان در تدوين برنامه درسي چاره انديشي کرد.
پژوهشي توسط ، داداشي، صفائي موحد و موسيپور (٢٠١٦ ,Mosa Pour &Dadashi, Safaee movahed ) با عنوان نقش فرهنگ معلميدر مواجهه با تغييرات برنامه درسي رياضيات پايۀ هفتم در شهر قائم شهر انجام شد که نتايج پژوهش نشان داد: درک فرهنگ معلم عاملي ضروري براي آغاز هرگونه اصلاحات است ، زيرا نگرش مثبت معلم به تغيير تمايل او براي پيشبرد برنامه درسي جديد را سبب ميشود.