چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب اعضای هیأت علمی از نخستین روزهای تدریس در دانشگاه از دیدگاه اساتید دانشگاههای دولتی غرب کشور انجام شده است. روش: رویکرد این تحقیق و راهبرد آن از نوع کیفی براساس نظریه داده بنیاد است. تعداد افراد مشارکتکننده در پژوهش شامل 54 نفر از اساتید دانشگاههای غرب کشور (بوعلیسینای همدان، لرستان، ایلام، رازی کرمانشاه و کردستان) بودند که بهصورت هدفمند و نظری به مشارکت دعوت شدند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختمند بود که بهصورت دیداری و شنیداری ضبط و محتوای آنها بهصورت متنی پیادهسازی شد. دادههای مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرار گرفتند تا مفاهیم و مقولهها طبقهبندی گردند. یافته ها: تحلیل ها نشان داد که مقولههای اصلی برخاسته از مصاحبهها عبارتند از 1) بهسازی عوامل درونزاد (شامل مفاهیم ویژگیهای روانی ـ فردی اساتید جدیدالورود؛ و تبادل تجارب حرفهای بین همکاران)؛ و 2) توسعه عوامل برونزاد (شامل مفاهیم بازنگری در اجرای دورههای آموزشی؛ و اصلاح موانع و پشتیبانی دورههای آموزشی). با در نظر گرفتن این عوامل برخاسته از تجارب اعضای هیأت علمی از روزهای آغازین تدریس، یک الگوی مفهومی داده بنیاد ارائه شده است
Purpose: The present study aimed to investigate the faculty members’ experiences of the first days of teaching at public Universities in Western Iran.
Method: The present study employed qualitative research method based on Grounded theory. Theoretical saturation index was employed to select the participants who were 54 university professors in four different universities, including University of Kurdistan, Lurestan University, Ilam University, Razi University and Bu-Ali Sina University. Data were collected through semi-structured audiovisual recording interviews and their content was transcribed. The interview data were analyzed in three stages, including open, axial and selective coding steps, and categorized as concepts and themes.
Findings: The analeses of the present study indicate that the main themes grounded from interviews are: (1) the development of endogenous factors (including concepts like: individual psychological characteristics of novice faculty members, and the exchange of professional experiences among colleagues); and (2) the development of exogenous factors (including concepts like: a revision of the implementation of training courses; and modification of obstacles and supporting the training courses). Based on these factors, given from the experiences of faculty members from the first days of teaching, the Grounded conceptual model has been presented.
خلاصه ماشینی:
Associate professor of Education in Shahid Beheshti University دانشگاه شهيد بهشتي چکيده Abstract هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي تجارب اعضاي هيأت علمي Purpose: The present study aimed to investigatethe faculty members’ experiences of the first days از نخستين روزهاي تدريس در دانشگاه از ديدگاه اساتيد .
سرانجام پژوهش حاضر براي پاسخگويي به سؤالات زير انجام شده است : ١) اعضاي هيأت علمي دانشگاه هاي منطقه غرب کشور، از نخستين روزهاي تدريس در دانشگاه چه تجاربي دارند؟ ٢) از ديدگاه اعضاي هيأت علمي، دوره هاي آموزش مقدماتي اساتيد جديدالورود چگونه بايد باشند؟ مطالعات در سراسر جهان نشان داده است که مدرسان جديدالورود در حال تجربه انواع يکساني از چالش ها و احساسات در نقش جديد خود هستند (٢٠٠٠,Stansbury and Zimmerman).
در خصوص اعضاي هيأت علمي فرايند آشناسازي يک برنامه طراحي شده براي ارائه کمک هاي عاطفي و حرفه اي به مدرسين جديدالورود در طول سال اول تدريس آن ها است (٢٠٠٥ , Moon Merchant).
Selective coding (به تصویر صفحه رجوع شود)شکل (١): فرايند شکل گيري داده ها، مفاهيم و مقوله ها يافته هاي پژوهش براساس يافته هاي پژوهشي حاصل از تحليل و کدگذاري داده ها، اعضاي هيأت علمي شرکت کننده در اين پژوهش ، بر اين باورند که در نخستين روزهاي آموزش دانشگاهي، عوامل زير قابل بحث است : ١) بهسازي عوامل درون زاد (ويژگيهاي رواني ـ فردي اساتيد جديدالورود؛ و تبادل تجارب حرفه اي بين همکاران )؛ و ٢) توسعه عوامل برون زاد (بازنگري در اجراي دوره هاي آموزشي؛ و اصلاح موانع و پشتيباني دوره هاي آموزشي).