چکیده:
هدف از این مقاله بررسی و اولویتبندی ابعاد شخصیت مدرس موفق در رشته حسابداری با استفاده از صفات شخصیتی پنج عاملی کاستا و مک کریدی (McCrae and Costa, 2003) و انتخاب مدرس برتر حسابداری از نظر صفات شخصیتی در یک دانشگاه سراسری بوده است. روش پژوهش پیمایشی–توصیفی بوده و برای جمع آوری اطلاعات از یک پرسشنامه ماتریسی استفاده شده است. بخش اول پرسشنامه شامل اطلاعات توصیفی پاسخ دهنده و بخش دوم پرسشنامه به گردآوری اظهارنظر مقایسهای پاسخ-دهنده نسبت به صفات شخصیتی یک مدرس موفق رشته حسابداری در وهله اول و اظهارنظر مقایسهای ایشان نسبت به وضعیت مدرسان حسابداری نسبت به یکدیگر از نظر هر صفت در وهله دوم پرداخته است. جامعه تحقیق اساتید حسابداری دانشگاههای سراسری ایران بوده که نمونه تحقیق از بین مدرسان مسلط به روش AHP و آشنا با گزینههای تحقیق انتخاب شد. در نهایت بااستفاده از تکنیک AHP، صفات شخصیت مدرس حسابداری موفق اولویتبندی شد و موفقترین مدرس حسابداری انتخاب شد. یافتههای پژوهش نشان داده است که شاخص برتر برای موفقیت در تدریس رشته حسابداری، شاخص باوجدان بودن است و شاخص آزرده گرا کمترین احتمال موفقیت را در تدریس این رشته دارد. همچنین در مجموع کل صفات شخصیتی، بالاترین اولویت برای موفقیت مدرس حسابداری به صفات کفایت و شایستگی، فعال بودن و اعتماد داده شد و صفات افسردگی، آسیب پذیری و خصومت به ترتیب پایینترین اولویت را در موفقیت مدرسان حسابداری کسب کردند. در نهایت با روش AHP از بین چهار گزینه مدرسان حسابداری، مدرس برتر انتخاب و معرفی شد.
This paper aims at analyzing and prioritizing successful accounting instructors’ personality dimensions. The research is done using Casta and Mc Crae’s five-factor personal characteristics (2003) as well as electing the best accounting instructor at a university regarding personal characteristics. The research is done using Descriptive-Survey approach and to gather the information a matrix questionnaire has been utilized. The questionnaire gathers respondent’s comparative attitudes about a) a successful accounting instructor’s personal characteristics, and b) a comparison of the samples regarding each characteristic. The research population is made up of accounting professors at Iranian Universities. The samples were chosen from professors well-familiar with AHP as well as the research alternatives. By the end, we prioritized the personal characteristics of a successful accounting instructor and the best accounting instructor was elected. The findings showed that if an instructor is of a good conscience, he’s got the greatest chance to be successful in teaching accounting. On the other hand, neuroticism would bring the lowest chance of success to him. Prioritizing the personal characteristics very generally, competence, being active and trustworthy are the most prior characteristics and depression, vulnerability and hostility are the most inferior ones, respectively. Finally, the best accounting instructor was elected and introduced by the help of AHP.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٧ صفحات : ٢٢٥-٢٠٣ Vol 6, No 2, Summer 2018 رتبه بندي مدرسان حسابداري ازنظر صفات شخصيتي Prioritizing the Accounting Instructors به روش تحليل سلسله مراتبي AHP Regarding Personal Characteristics through AHP رضا زارعي ، دلارام دريايي٢، آزاده اسماعيلي ٣، *1 R.
از نظر اسميت و سو (٢٠٠٣ ,Smith and So) نيز بيشتر ويژگيهاي افراد (مثل شخصيت و تأثير آن ) در منابع مربوط به حسابداري بررسي نشده اند و ممکن است با شناخت ويژگيهاي شخصيتي حسابداران ، دانشجويان حسابداري و آموزش دهندگان حسابداري بخشي از اين مسائل پاسخ داده شود( ٢٠١١ ,Moddares and Rahmani) ازاين رو انگيزه اصلي براي انجام چنين تحقيقي اولويت بندي ابعاد شخصيت مدرسان حسابداري با استفاده از تکنيک AHP است .
در قسمت توصيف داده ها، متغيرها برحسب جدول فراواني (فراواني مطلق ، درصد فراواني) مورد تجزيه وتحليل قرارگرفته و سپس در قسمت استنباط آماري براي اولويت بندي صفات شخصيت مدرسان موفق حسابداري و انتخاب مدرس حسابداري برتر از روش تحليل سلسله مراتبي AHP در محيط نرم افزاري Excel و Expert choice استفاده شد.
در قسمت توصيف داده ها، متغيرها برحسب جدول فراواني مورد تجزيه وتحليل قرار گرفته و سپس با استفاده از نرم افزارهاي Excel،SPSS و Expert Choice به اولويت بندي پنج عامل اصلي صفات شخصيتي مدرس حسابداري بر اساس ضريب اهميت به روش تحليل سلسله مراتبي AHP پرداخته شده و در نهايت با استفاده از ضرايب نهايي تعيين شده براي هر مدرس ، موفق ترين مدرس انتخاب شد.