چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و اعتباریابی شاخصهای توسعهیافتگی آموزشی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود.
روش: این پژوهش یک پژوهش توسعهای و کاربردی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 96-95 تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه پژوهش با توجه به حجم جامعه آماری، براساس جدول مورگان، تعداد 400 نفر از اعضای هیئتعلمی این دانشگاهها با روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد.
یافتهها:شاخصها عبارتاند از: شاخص اعضای هیئتعلمی دانشگاه با مؤلفههای فعالیت آموزشی اعضای هیئتعلمی، فعالیت پژوهشی اعضای هیئتعلمی و توانمندیهای حرفهای اعضای هیئتعلمی با 17 نشانگر، شاخص دانشجویان دانشگاه با مؤلفههای امکانات آموزشی دانشجویان، وضعیت تحصیلی دانشجویان و وضعیت پژوهشی دانشجویان با 20 نشانگر و شاخص فرآیند آموزشی دانشگاه با مؤلفههای امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه و وضعیت درآمدی دانشگاه با 20 نشانگر.
The purpose of this study was to identify and validate educational development indicators of public universities in Tehran.
Method: this research is a developmental and applied research. The statistical population of the study consisted of all faculty members of public universities of Tehran in the academic year of 2017-18. To select the research sample according to the size of the population, based on the Morgan table, 400 faculty members of these universities were selected by stratified sampling as a sample of research. Data analysis was performed by exploratory and confirmatory factor analysis .
Finding: the accredited indicators of : The index of the faculty members of the university with the components of educational activities of the faculty members, the research activities of the faculty members and the faculty competencies of the faculty members with 17 indicators, Students 'university index with the components of students' educational facilities, students 'academic status and students' research status with 20 markers.
خلاصه ماشینی:
برخي پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه شاخص هاي ارزيابي دانشگاه ها را براي ارتقاء و تبديل شدن به دانشگاه هاي در سطح بين المللي حول سه محور اعضاي هيئت علمي دانشگاه ها، دانشجويان د دانشگاه ها و فرآيند آموزش دانشگاه ها ميدانند (Ministry of Science, Research and Technology, 2017; Cardiff University, 2013; Cambridge University, 2014; Daneshjoo, .
جدول (٢): شاخص اعضاي هيئت علمي به همراه مؤلفه ها و نشانگرهايش شاخص مؤلفه نشانگر ١-نسبت اعضاي هيئت علمي به تعداد کل دانشجويان ,Keizouri ,٢٠٠٩ ,QS) 2007, Supreme Council for Cultural Revolution, 2005, Research and planning of higher education, 2001, Ministry of Science, Research and Technology, 2017, Cardiff University, 2013, University of Mass, 2011, Colorado University, 2014, Tehran University, 2016, Sharif University of Technology, 2015 and Kharazmi university, 2014).
دانشگاه اعضاي هيئت علمي ١١- نسبت استادان استفاده کننده از فرصت هاي مطالعاتي خارج از کشور به کل استادان ,Ministry of Science ,٢٠٠٧ ,Keizouri ,٢٠١٣ ,Times Ranking) Research and Technology, 2017, Nasiri, 2007, Cardiff University, 2013, Cambrig University, 2014).
٢٢- نسبت مقاله هاي ارائه شده در مجامع علمي بين المللي توسط دانشجويان به دانشجويان وضعيت پژوهشي کل دانشجويان ,٢٠٠٨ ,Ghanbaripour ,٢٠١٤ ,Radfar ,٢٠١١ ,ISC ,٢٠١٥ ,SIR) دانشگاه دانشجويان Tehran University, 2015, Ministry of Science, Research and Technology, 2017).
جدول (٤): شاخص فرآيند آموزشي به همراه مؤلفه ها و نشانگرهايش شاخص مؤلفه نشانگر ١- نسبت رشته هاي بازنگري شده به کل رشته هاي تحصيلي ,٢٠٠٧ ,Keizouri) Educational Deputy of the Ministry of Health and Medical Education, 2010, Supreme Council for Cultural Revolution, 2005, Bazargan, 2007, Harman, 2004, North Arizona University, 2015 Kharazmi University, 2015 and Sharif University of Technology, 2015).