چکیده:
هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی سطح دانش، نگرش و میزان استفاده از پژوهش و یافتههای آن در میان معلمان انجام شد . روش: از میان جامعه معلمان ابتدایی شهر ملایر، تعداد 169 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و در پژوهش مشارکت نمودند. از یک آزمون پژوهشگر ساخته (45 سؤالی) برای سنجش سطح دانش پژوهش با مقدار پایایی 68/0 و از یک مقیاس نگرشسنج (19 سؤالی) برای ارزشیابی نگرش معلمان درباره نقش پژوهش در تدریس با مقدار پایایی 82/0 استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای خیدو و فریدمن استفاده شد.یافتهها: یافتهها نشان داد که اگرچه سطح دانش معلمان در همه مراحل و ابعاد پژوهش تربیتی در سطح ضعیف و نامطلوب قرار دارد، اما نگرش آنها نسبت به اهمیت پژوهش تربیتی در سطح متوسط قرار دارد. از دیدگاه معلمان شرکتکننده در این پژوهش، شناخت ناکافی معلمان از ماهیت و فرایند پژوهش تربیتی و فقدان انگیزه و علاقه در میان آنان از عوامل اصلی بازدارنده درگیری معلمان در فعالیتهای پژوهشی و مطالعه نتایج پژوهشها است.
Purpose: This study employed a survey design to assess elementary teachers, knowledge of and attitudes towards educational research.
Method: Among all the primary school teachers of Malayer, 169 people were selected through cluster random sampling. A researcher-made test (45 questions) was designed and administrated to assess teachers' knowledge of research methodology with σ = 0.68 and an attitude scale (19 items) was used for evaluating of teachers' beliefs and attitudes towards educational research with σ = 0.82. The data was analyzed using descriptive statistics (frequency, percentage, mean and standard deviation) and the research hypotheses were tested by chi-square and Friedman tests.
Results: According to the results, although the level of teachers' knowledge of educational research is weak and poor, but their attitude towards the importance of educational research is in the average level. From the perspective of teachers in the study, teachers' inadequate understanding of the nature and process of educational research and their lack of motivation and interest are among the main factors preventing teachers involved in research activities and studying the results of studies.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال ششم– شماره چهارم – زمستان ٧٩٣١ صفحات: ٦٥-٤٦ Vol 6, No 4, Winter 2019 ارزشيابي سطح دانش و نگرش معلمان مدارس در Evaluating Teachers’ Knowledge of and Attitudes towards Educational Research ارتباط با پژوهش تربيتي A.
استاديار گروه علوم تربيتي دانشگاه ملير، ملير، ايران Iran چکيده Abstract Purpose: This study employed a survey design to هدف: مطالعه حاضر با هدف ارزشيابي سطح دانش، نگرش و ميزان assess elementary teachers, knowledge of andاستفاده از پژوهش و يافتههاي آن در ميان معلمان انجام شد .
٦٨ = methodology with σitems) was used for evaluating of teachers' beliefs براي ارزشيابي نگرش معلمان درباره نقش پژوهش در تدريس با مقدار = and attitudes towards educational research with σپايايي ١/٨٣ استفاده شد.
Results: According to the results, although the يافتهها: يافتهها نشان داد که اگرچه سطح دانش معلمان در همه level of teachers' knowledge of educationalمراحل و ابعاد پژوهش تربيتي در سطح ضعيف و نامطلوب قرار دارد، research is weak and poor, but their attitudetowards the importance of educational research is اما نگرش آنها نسبت به اهميت پژوهش تربيتي در سطح متوسط قرار in the average level.
از ديدگاه معلمان شرکتکننده در اين پژوهش، شناخت ناکافي teachers in the study, teachers' inadequateمعلمان از ماهيت و فرايند پژوهش تربيتي و فقدان انگيزه و علقه در understanding of the nature and process ofeducational research and their lack of motivation ميان آنان از عوامل اصلي بازدارنده درگيري معلمان در فعاليتهاي and interest are among the main factors preventingپژوهشي و مطالعه نتايج پژوهشها است.