چکیده:
هدف از این تحقیق ارائه مدلی جهت ارتقای کیفیت تدریس حرفهای اساتید دانشگاه فرهنگیان میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه اجراء توصیفی-پیمایشی و نحوه جمع آوری دادهها بصورت میدانی میباشد. جامعه آماری تحقیق اساتید دانشگاه فرهنگیان منطقه یک کشور (استانهای اذریابیجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان و کردستان) میباشند. برای تعیین حجم نمونه آماری با توجه به حجم محدود مدیران و مسئولان آموزشی دانشگاه فرهنگیان تعداد کل مدیران و مسئولان آموزشی بعنوان نمونه انتخاب (با روش کل شماری) یعنی نمونه با جامعه برابر، انتخاب شد و همچنین در انتخاب اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان منطقه یک کشور با توجه به اینکه حجم جامعه برابر 305 نفر میباشد حجم نمونه با استفاده از روش مخصوص مدل سازی و روش جدول مورگان تعداد 172 نفر محاسبه نمونههای مورد نظر انتخاب شدند. به منظور یافتههای پژوهش از روشهای متعددی استفاده شد که بصورت خلاصه به آن اشاره میشود. تحلیل عاملی تاییدی (به منظور ارائه مدل) و از آزمون t تک نمونهای (برای تعیین درجه تناسب مدل پیشنهادی) استفاده شد. براساس یافتهها تحقیق مدلی هشت عامله مورد تایید قرار گرفت که محیطی-فرهنگی" دارای بیشترین بار عاملی (797/0) و " عوامل اجتماعی" دارای کمترین بار عاملی (496/0) بر روی تدریس حرفهای در دانشگاه فرهنگیان میباشد. میتوان نتیجه گرفت که با در نظر گرفتن هشت عامل محیطی-فرهنگی، آموزشی، فردی، درون دانشگاهی، انگیزشی، تکنولوژیکی، بین المللی و عامل اجتماعی کیفیت تدریس را در دانشگاه فرهنگیان ارتقا داد.
Purpose: The purpose of this study was to provide a model for improving the quality of professional teaching of faculty members at Farhangian University.
Method: The present study is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-survey implementation and field data collection. Statistical population of the research is professors of Farhangian University of one country (West and East Azarabijan, Ardebil, Zanjan and Kurdistan provinces). The sample size was 305 people using the Morgan table method. 172 people were selected as the sample by available random sampling method. Confirmatory factor analysis (for model presentation) and one-sample t-test (to determine the degree of appropriateness of the proposed model) were used for statistical analysis.
Results: Based on the findings, the research confirmed an eight-factor model that environmental-cultural "had the highest factor load and" social factors "had the lowest factor load on professional teaching at Farhangian University. Finally, taking into account eight environmental, cultural, educational, individual, intra-academic, motivational, technological, international and social factors to cover teaching weaknesses within a systematic structure to improve teaching quality and effectiveness.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه علمي پژوهشي تدريس پژوهي Journal of Research in Teaching سال هفتم – شماره دوم – تابستان ١٣٩٨ صفحات : ٢٤٩-٢٢٧ Vol 7, No 2, Summer 2019 Providing a Model for Improving the Quality ارائه مدلي جهت ارتقاي کيفيت تدريس حرفه اي اساتيد of Teaching Professionals at Farhangian دانشگاه فرهنگيان University Professors Maryam Salehi Zadeh 1, Nader Gholi Ghourchian , 2* مريم صالحي زاده ١، نادرقلي قورچيان * ٢، امير حسين محمد Amir Hossein Mohammad Davoodi 3 , Hassan 4 داودي ٣، حسن قلاوندي ٤ Ghavavandi 1.
در نهايت با در نظر ,educational cultural, environmental, گرفتن هشت عامل محيطي -فرهنگي ، آموزشي ، فردي ، درون ,individual, intra-academic, motivationaltechnological, international and social factors دانشگاهي ، انگيزشي ، تکنولوژيکي ، بين المللي و عامل اجتماعي to cover teaching weaknesses within aجهت پوشش ضعف هاي تدريس در قالب يک ساختار منظم و systematic structure to improve teachingدر جهت بهبود کيفي و اثر بخش سازي تدريس ارائه شد.
اين عوامل با عوامل مســتخرج در ديگر تحقيقات ) Bani Davoodi 2014)،2012) )Raadabadi and at al ،2011) )Movahedi and at al ، )Askary and Mahjob Moadam, 2010(،2016) )Otilia ،2016) )Gove and Dubeck ،2013) )Simerjit and at al ، )Wan ٢٠١٠) هم راستا مي باشد و غير از دو عامل بين المللي و تکنولوژيکي که در تحقيقات ديگران کمتر به آن پرداخته شده و از مصاحبه تخصصي با اساتيد مستخرج شده ، ديگر عوامل مرتبط باکيفيت تدريس حرفه اي اساتيد در ادبيات نظري موجود و با تحقيقات ديگر هم سو مي باشد.