چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر جو مدرسه بر خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد با میانجیگری متغیر سبک مدیریت کلاسی انجام گرفت. روش: روش تحقیق در این مطالعه توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر خرمآباد تشکیل دادند با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و بر اساس جدول (krejcie & morgan) تعداد 360 نفر به عنوان نمونه از میان دانشآموزان انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه جو مدرسه Hopin &Croft (1963)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی Morgan and Jinks (1999) و پرسشنامه سبک مدیریت کلاسWolfgang and Glickman (1986) بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون معادلات ساختاری با بهرهگیری از نرم افزار Amos استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که جومدرسه بر خودکارآمدی تاثیر مثبت داشت. همچنین سبک مدیریت بر خودکارآمدی تاثیر مثبت داشته و نقش میانجی برای تاثیر جومدرسه بر خودکارآمدی موردتاییدقرارگرفت.
Target: The aim of this study was to investigate the effect of school climate on the academic self-efficacy of secondary school students in Khorramabad by mediating the variable of classroom management style. Method: The research method was descriptive-correlation study. The statistical population consisted of all second-grade students in Khorramabad city. Using multi-stage cluster sampling method, 360 students were selected as sample from the students of Krejci and Morgan. The instruments used in this study included the Hallipin and Kraft School Barley Questionnaire (2006), the Morgan and Jink Academic Self-Efficiency Inventory (2011), and the Wolfgang and Glickman Class Management Style Questionnaire (1986).To analyze the data, structural equation test using Amos software was used. Findings:The results of structural equation test showed that the class management style variable in relation to the effect of school climate on the academic self-efficacy of secondary school students in Khorramabad has a mediating role.
خلاصه ماشینی:
Ghanbari4 دريافت مقاله :١٣٩٧/١٠/١٦ پذيرش مقاله :١٣٩٨/٠٦/٠٢ Received Date: 2019/01/06 Accepted Date: 2019/08/24 چکيده هدف : اين پژوهش با هدف بررسي تأثير جو مدرسه بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد با ميانجيگري متغير سبک مديريت کلاسي انجام گرفت .
براي نمونه پژوهش (٢٠١٥,Abaspour and Ebrahimi- qhavam,Maleki ,Bandak ) نشان داد که آموزش مهارت هاي زندگي بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد.
با توجه به مسائل مطرح شده و در نظر گرفتن نقش کليدي مدارس و آموزش وپرورش به طورکلي در پيشبرد اهداف ملي ، هدف از پژوهش حاضر پاسخگويي به اين سؤال است که : آيا جو مدرسه بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر خرم آباد با ميانجيگري متغير سبک مديريت کلاسي تأثير دارد؟ با توجه به اهميت متغيرهاي مورد مطالعه و نيز با عنايت به اينکه مطالعه در اين حيطه ميتواند اطلاعات جامعي در زمينه روابط بين متغيرها فراهم آورد؛ بنابراين انتظار ميرود بتوان نتايج اين پژوهش را در مدارس به کار بست و در نتيجه آن يک گام مثبت در زمينه پيشرفت آموزشي مدارس برداشته شود.
يافته هاي پژوهش نشان داد که جو مدرسه بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد.
چرا که در اين پژوهش ها نيز تأثير جو مدرسه بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان تاييد شده است .
چرا که نتايج اين پژوهش ها نيز نشان داد که بين سبک مديريت کلاسي و انگيزش پيشرفت (يکي از مهم ترين عناصر خودکارآمدي تحصيلي )و به طورکلي روحيه دانش آموزان رابطه وجود دارد .