چکیده:
مقدمه: برخی پژوهشگران افراد مادرزاد دیجیتال را دارای تواناییهای طبیعی همپوشان با قابلیتهای سواد اطلاعاتی دانستهاند. هدف از این پژوهش ارزیابی میزان تأثیر ویژگیهای افراد مادرزاد دیجیتال (از قبیل مالکیت بر ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، تجارب فاوا، اعتماد به نفس اینترنتی، و تعداد شرکت در دورههای فاوا) بر سطح سواد اطلاعاتی آنان بود. روش شناسی: جامعه آماری این پیمایش کاربردی، 2610 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) قزوین در مقاطع تحصیلات تکمیلی بود که 336 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند و 255 نفر بهطور کامل در آزمون شرکت و پرسشنامهای 75 گویهای مربوط به متغیرهای تحقیق را تکمیل کردند. برای بررسی فرضیههای تحقیق از روش معادلات ساختاری و تحلیل مسیر در نرمافزارهای SPSS 22.0 و SmartPLS 3.0 استفاده شد. یافته ها: مالکیت بر/کاربرد ابزار فاوا بهطور مستقیم و همچنین بهصورت غیرمستقیم از طریق اعتمادبهنفس اینترنتی، بر سواد اطلاعاتی تأثیری معنادار ندارد؛ ولی از طریق تجارب فاوا دارای تأثیر معناداری بر سواد اطلاعاتی است. گذراندن دورههای فاوا بهصورت مستقیم بر سواد اطلاعاتی تأثیر دارد؛ ولی از طریق تجارب فاوا و نیز از طریق اعتماد به نفس اینترنتی بر سواد اطلاعاتی تأثیری ندارد. تجارب فاوا از طریق اعتماد به نفس اینترنتی دارای تأثیر معناداری بر سواد اطلاعاتی است و اعتمادبهنفس در استفاده از اینترنت بهصورت مستقیم بر سواد اطلاعاتی تأثیر معنادار دارد. نتیجه: نتایج حاصل از تحلیل دادهها، ضمن تأیید نسبی برخی از وجوه روابط متغیرهای مورد پژوهش، نشان داد که نمیتوان ویژگیهای افراد نسل مادرزاد دیجیتال را عامل ارتقای سواد اطلاعاتی آنان دانست. از اینرو، لازم است برنامههای درسی با مباحث سواد اطلاعاتی به کمک افراد متخصص تلفیق و به این نسل آموزش داده شود.
Introduction: Some researchers argue that digital natives have natural abilities overlapping information literacy competencies. This study aimed to evaluate the possible effect of digital natives' attributes (including ICT ownership, ICT experiences, Internet selef-confidence, and ICT rich ciurses-on their information literacy levels. Methodology: The study population included all 2610 graduate students in Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. Of them, 336 ones were selected as the sample and 255 ones completely participated in the study by completing a 75-itemed scale related to study variables. The hypotheses were tested by applying structural equation model and path analysis in SPSS 22.0 and SmartPLS 3.00. Findings: ICT ownership /application has not any significant effect on information literacy, neither directly, nore through Internet self-confidence, but through ICT experiences. ICT-rich courses have not any significant effect on information literacy, neither through ICT experiences, nor through Internet self-confidence, but it directly has a significant effect. ICT experiences significantly influences information literacy and Internet self-confidence has direct significant effect on information literacy. Conclusion: Despite confirming some aspects of variable relations, the results indicate that digital natives' attributes cannot be conceived as promotors of their information literacy levels. It is needed that information literacy is integrated with the curriculum by specialists for training the digital natives.