چکیده:
ایجاد گرایش «کلام اجتماعی» در علم «کلام اسلامی» با سه هدفِ «ارائۀ ابعاد اجتماعی آموزههای اعتقادی»، «تحلیل موضوعات اجتماعی جدیدِ مرتبط با مبادی اعتقادی» و «پاسخ به انبوه شبهات اجتماعی وارده به معارف دینی» ضروری بهنظر میرسد و اندیشههای متکلمان معاصر اسلامی و بهخصوص استاد مرتضی مطهری که در عین تأکید بر انسجام و یکپارچگی معارف دینی، بنا به ضرورتهای جهان امروز توجه ویژهای به ابعاد اجتماعی اسلام کردهاند، مواد علمی ارزشمندی برای نیل به این مقصود در اختیار گذاشته است. این مقاله به تبیین ضرورت و ظرفیت ایجاد چنین گرایشی با استخراج کلام اجتماعی استاد مطهری پرداخته است.
It seems necessary to establish “social theology” as a new subfield of “Islamic theology” to “present the social dimensions of doctrinal teachings,” “analyze new social issues related to doctrinal principles,” and “respond the numerous social doubts cast against religious teachings.” The ideas of contemporary Islamic theologians, especially Master Morteza Motahhari, who emphasize the coherence and integrity of religious teachings along with paying special attention to the social dimensions of Islam according to the needs of today's world, have provided us with valuable scientific materials to achieve this goal. This article explains the necessity and capacity of the establishment of such a tendency by extracting the social theology of Master Motahhari.
خلاصه ماشینی:
استاد گروه فلسفه و کلام اسلامي ، دانشگاه قم ، قم ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٧/٠٩/٠٣؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٥/٢٠) چکيده ايجاد گرايش «کلام اجتماعي» در علم «کلام اسلامي» با سه هدف «ارائۀ ابعاد اجتماعي آمـوزه هـاي اعتقـادي»، «تحليـل موضوعات اجتماعي جديد مرتبط با مبادي اعتقادي» و «پاسخ به انبوه شبهات اجتماعي وارده به معارف ديني» ضـروري به نظر ميرسد و انديشه هاي متکلمان معاصر اسلامي و به خصوص استاد مرتضي مطهري که در عين تأکيد بر انسـجام و يکپارچگي معارف ديني، بنا به ضرورت هاي جهان امروز توجه ويژه اي به ابعاد اجتماعي اسلام کـرده انـد، مـواد علمـي ارزشمندي براي نيل به اين مقصود در اختيار گذاشته است .
از طرف ديگر، اين تعريف الهام گرفته از اشارٔە استاد مطهري در کتـاب انقـلاب اسـلامي ايران است که در آن به ضرورت تأسيس کلامي جديد تأکيد کرده و توضيح داده است کـه بايد به موضوعاتي مانند بررسي علل پيـدايش ديـن از نظـر جامعـه شناسـان ، آينـدٔە ديـن و مذهب ، مهدويت در اسلام ، بررسي مجدد ادلۀ توحيد با توجه به تأييدات جديد و ايـرادات و شبهات ماديين جديد، امامت و رهبري از جنبۀ اجتماعي، فلسفۀ تاريخ با توجه به مکاتب قديم و جديد، اقتصاد اسلامي، فلسفۀ اجتماع از نظر تطبيقي و بيان اصول اجتماعي اسـلام ، جامعه ايده آل اسلامي و ...