چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان زن والیبال ایران از دیدگاه ورزشکاران بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ورزشکاران (83 نفر) شاغل در لیگ برتر والیبال ایران (1391) بودندکه همه آنها به عنوان نمونه آماری در پژوهش حاضر شرکت کردند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 42 شاخص ارزیابی عملکرد مربیان والیبال بود که در یک مقیاس پنج ارزشی لیکرتی (از بسیارکم با نمره 1 تا بسیار زیاد با نمره 5) قرار داشت. ضمناً 10 نفر از اساتید صاحبنظر، مربیان و کارشناسان با سابقه والیبال روایی صوری و محتوایی ابزار را تأیید کردند و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (94/0 =α). دادههای پژوهش نیز از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل، آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی ویل کاکسون در سطح معنیداری 05/0 p≤ استفاده گردید. پس از تحلیل عاملی دادهها از 42 شاخص ارزیابی عملکرد، یک شاخص حذف و 41 شاخص در هفت عامل به نام مهارتهای فنی، مهارتهای تاکتیکی، روابط حرفهای، مدیریت تیم، عامل مهارتهای روانشناختی، عامل مهارتهای اجتماعی - ارتباطی و عامل تجربه و سابقه ورزشی قرار گرفت که به ترتیب مهمترین عوامل ارزیابی عملکرد مربیان زن والیبال ایران شناخته شدند. ضمناً بین اولویت اکثر عوامل ارزیابی عملکرد مربیان تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0≥p). بنابراین با توجه به اولویت بالای عامل مهارتهای فنی و مهارتهای تاکتیکی، کارشناسان و مدیران ورزشی باید بیشتر به شایستگیهای فنی و تاکتیکی مربیان زن برای رشد و توسعه سریع ورزش والیبال بانوان تمرکز کنند.
The aim of this study was to identify and prioritize the performance evaluation indicators in female volleyball coaches in Iran from athletes' points of view. The statistical population included all athletes (N=83) employed in Iran volleyball premier league in 2012. The statistical sample equaled the population. A researcher-made questionnaire including 42 performance evaluation indicators of volleyball coaches in a 5-point Likert scale (1=very low to 5=very high) was used. Meanwhile, 10 professors and experienced volleyball experts and coaches confirmed the face and content validity of this questionnaire. The reliability was also calculated by Cronbach alpha (α=0.94). In order to analyze the data, the exploratory factor analysis with direct oblimin rotation, the Friedman test and Wilcoxon post hoc test at P≤0.05 were used. After factor analysis of data, out of 42 performance evaluation indicators, one was eliminated, and 41 indicators were categorized into 7 factors including: technical skills, tactical skills, professional relationships, team management, psychological skill, social -communication skills, and experience and athletic background. These factors were recognized as the most important factors in performance evaluation of female volleyball coaches in Iran. Also, there was a significant difference in the priorities of most performance evaluation factors of coaches (P≤0.05). Considering the high priority of technical skills and tactical skills, sport experts and managers should pay more attention to technical and tactical competencies of female coaches for a faster growth and development of volleyball for women.