چکیده:
هدف از این تحقیق، شناسایی موانع پیش روی بلیت فروشی مکانیزه در مسابقات فوتبال لیگ برتر ایران بود. به همین منظور از روش تحقیق توصیفی- پمایشی استفاده شد. ابزار تحقیق، پرسش نامه بودکه روائی صوری پرسش نامه توسط اساتید صاحبنظر و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی مورد تائید قرارگرفت. پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ و با (89%) تائید شد. نمونه آماری تحقیق شامل کل جامعۀ تحقیق شامل 34 نفر از مسئولین فدراسیون فوتبال، مدیران باشگاههای حاضر در لیگ برتر و برخی از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه مرتبط با موضوع تحقیق، مد نظر قرار گرفتند.داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی ( با چرخش و اریماکس) و آزمون های کولموگروف اسمیرنف و یومان ویتنی تجزیه تحلیل شد. نتایج تحلیل عامل انجام شده نشان داد که در مجموع موانع پیش روی بلیت فروشی مکانیزه را می توان به هفت عامل قیمت گذاری بلیت، ارتقاء و پیشبرد فروش، مکان برگزاری مسابقات، قوانین و مقررات موجود، مدیریت ، آموزش وآگاهی و وضعیت اقتصادی طبقه بندی کرد.
The aim of this study was to identify barriers facing mechanical ticketing in Iran football premier league. A descriptive-survey research method was used. A questionnaire was administered; its face validity was confirmed by professors and content validity by exploratory factor analysis. Using Cronbach's alpha, reliability of the questionnaire was confirmed (89%). Statistical sample equaled the whole population consisting of 34 authorities of the Football Federation, current managers in the premier league clubs and some university professors of sport management related to the research topic. The data were analyzed using the exploratory factor analysis (with Varimax rotation) and Kolmogorov-Smirnoff and U Mann Whitney tests. The results of factor analysis showed that obstacles facing mechanical ticketing could be categorized into seven factors: ticket pricing, promotion and advancement of sales, tournament venue, current rules and regulations, management, education and awareness, and economic status.