چکیده:
هدف از این پژوهش الگوسازی عوامل درون سازمانی موثر بر جذب حامیان مالی در ورزش کشتی بود. روش انجام پژوهش روش آمیخته کیفی و کمی بود. در بخش کیفی، پس از مطالعهمبانینظریو پیشینه، فهرستیمقدماتیازعوامل جذب تهیه شد. سپس با توجه به این فهرست به اجرایمصاحبههایکیفیبانخبگانآگاهازموضوع پژوهشتاحد رسیدنبهاشباعنظریپرداخته شد و فهرستنهایی عوامل جذب حامیانمالیدرکشتیاستخراج گردید. در بخش کمی، بر اساس اطلاعات بدست آمده از مرحله مصاحبه و با توجه به الگوی محیط سازمانی اعرابی و همکاران (1385)، هر یک از مولفههای جذب حامیان مالی، با توجه به شباهت مفهومی، در یکی از بخشهای این الگو قرار گرفتند. از مجموع متغیرهای اکتشافی، عوامل مرتبط با محیط داخلی (48 عامل در قالب 7 خرده مقیاس)، که از لحاظ تعداد، بیشترین تکرار و تأکید را در مقالات و مصاحبهها داشتند، به عنوان سؤالات پرسشنامه انتخاب شدند. به منظور الگوسازی عوامل موثر بر جذب حامیان مالی از روش تحلیل سلسله مراتبی دادهها (AHP) استفاده شد که در نهایت در بررسی عوامل درون سازمانی مشخص شد که عوامل سیستم بازاریابی، منابع مالی، تولید/عملیات، عوامل مدیریتی، منابع انسانی، سیستم اطلاعات و تحقیق و توسعه به ترتیب بیشترین نقش را در جذب حامیان مالی در کشتی داشتند.
The aim of this study was to model organizational internal factors affecting attracting sponsors to wrestling. Research method was mixed method of qualitative and quantitative approach. In the qualitative part, after a review of the theoretical literature, a preliminary list of attracting factors were prepared. Then, given this list, qualitative interviews with an elite group were conducted until theoretical saturation. Then, final list of factors attracting sponsors to wrestling was identified. In quantitative part, based on interviews and Arabiet al.(2006) organizational environment model, each factor was assigned to one part of the model based onconceptual similarity. From the obtained factors, those associated with internal environment (48 factors in 7 subscales) that were most repeated and emphasized in articles and interview swere selected as the questionnaire items. AHP method was used to model factors affecting attracting sponsors. Finally, the results showed that factors including marketing system, funds, production/operation, managerial factors, human resources, information system and research and development played the greatest roles in attracting sponsors to wrestling.