چکیده:
بهره وریوتوسعه هر سازمانی تا حد زیادی به کاربرد صحیح منابع انسانی در سازمان وابسته است . هدف از این مطالعه، تعیین تاثیر سرمایه اجتماعی بر سکوت سازمانی کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور است. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیۀ کارمندان ادارات ورزش و جوانان غرب کشور بودند. جامعه اماری به دلیل کم بودن تعداد به صورت تمام شمار به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سرمایه اجتماعی سازمانی کوونن و همکاران (2006) و پرسشنامه نگرش سکوت سازمانی وکولا و بوراداس (2005) استفاده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط اساتید صاحبنظر دانشگاهی بررسی و تأیید شد و در یک مطالعه موردی و با استفاده از ضریب همبستگی آلفایکرونباخ مقدار پایایی برای محاسبه گردید که پایایی سکوت سازمانی برابر 90/0 و سرمایه اجتماعی 86/0 می باشد. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی ارتباط معناداری با سکوت سازمانی دارد و تأثیر سرمایه اجتماعی بر سکوت سازمانی معکوس میباشد یعنی با افزایش سرمایه اجتماعی، سکوت سازمانی کمتر میشود. در مجموع، مدلی از رابطه سرمایه اجتماعی و سکوت سازمانی ارائه شد که مدل مناسبی است.
Productivity and development of any organization is largely dependent on proper utilization of human resources in organizations. The aim of this study was to determine the effect of social capital on organizational silence of employees in Sport and Youth offices in west Iran. The study was descriptive and correlation conducted as a field. The statistical population included all employees in Sport and Youth offices in west Iran. The sample was equal to the population (census sampling method) due to the small number of population. Organizational Social Capital Questionnaire of Kouvonen et al. (2006) and Organizational Silence Questionnaire of Vakula and Buradas (2005) were used to collect data. University professors examined and confirmed the face and content validity of these questionnaires. There was a pilot study to measure reliability using Cronbach alpha correlation coefficient (organizational silence questionnaire=0.90 and social capital questionnaire=0.86). Results showed that social capital had a significant relationship with organizational silence, and the effect of social capital on organizational silence was reverse, that is to say when social capital increased, organizational silence decreased. Totally, an appropriate model of the relationship between social capital and organizational silence was provided.