چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط فعالیت بدنی، ترکیب بدنی (وزن، شاخص تودۀ بدن، نسبت دور کمر به لگن و درصد چربی بدن) و میزان تحصیلات والدین با زمان تماشای صفحۀ نمایش در دانشآموزان پسر ۱۲-۱۰ ساله بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی ۷۳۳ نفر (قد ۱/۸±۱/۱۴۴ سانتیمتر، وزن ۴/۱۱±۲/۳۹ کیلوگرم، شاخص تودۀ بدنی ۱/۴±۷/۱۸ کیلوگرم بر متر مربع) از دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر سنندج در تحقیق حاضر شرکت کردند. اطلاعات مربوط به زمان تماشای صفحۀ نمایش، سطح فعالیت بدنی بههمراه تحصیلات والدین آزمودنیها بهوسیلۀ پرسشنامه جمعآوری شد. همچنین، اندازهگیری شاخصهای ترکیب بدنی و میزان قدرت پنجۀ دست مدنظر قرار گرفتند. بهمنظور توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط متغیرها از روش همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان داد بین زمان تماشای صفحۀ نمایش با سطح فعالیت بدنی و قدرت عضلانی دست ارتباط منفی معنادار و بین زمان تماشای صفحۀ نمایش با شاخص تودۀ بدن، نسبت دور کمر به لگن، درصد چربی بدن و سطح تحصیلات والدین ارتباط مثبت معناداری وجود دارد (۰۵/۰P≤). یافتههای حاضر حاکی از آن بود که با افزایش زمان تماشای صفحۀ نمایش در کودکان ۱2-۱0 ساله، میزان فعالیت بدنی آنها کاهش مییابد و شاخصهای مرتبط با ترکیب بدنی شرایط بدتری پیدا میکند.
The aim of this study was to investigate the relationship of physical activity, body composition (weight, BMI, WHR and body fat percent) and parental education with screen time in 10-12-year-old male students. 733 students (height: 144.1±8.1 cm, weight: 39.2±11.4 kg and BMI: 18.7±4.1 kg/m2)at primary schools in Sanandaj city participated in this study using random cluster sampling method. Data of screen time and physical activity levels of the subjects along with the level of parental education was collected by a questionnaire. Also, body composition parameters and hand grip strength were evaluated. To analyze the data, descriptive statistics were used and Spearman correlation was applied to investigate the relationship of the variables. Results showed a significant negative relationship between screen time and level of physical activity and hand grip strength, and a significant positive relationship between screen time and BMI, WHR, body fat percent and the level of parental education (P≤0.05). These results indicated that an increase in screen time in 10-12-year-old students deceased their physical activity and body composition indices deteriorated.