چکیده:
مسئله ی اصول اخلاقی کار و سیستم های ارزشی تداعی شده با کار در هفت دهه ی گذشته ی توجه محققان را به خود جلب کرده است. یشتر بحثها درباره ی این موضوعات بسته به مشارکت یهودی – مسیحی ها بوده و تا حد زیادی در جوامع غربی غربی انجام پذیرفته است. علی رغم این حقیقت که بسیاری از ادیان و گروه های نژادی دیگر پیشرفت های اقتصادی و رفاهی چشمگیری در طول بخشی از تاریخشان داشته اند, به طور کلی مشارکت آنها در ادبیات مدیریت و گفتمان و مقاله های اصول اخلاقی کار نادیده گرفته شده است. دیدگاه اسلام در خصوص کار و ملاحظات اخلاقی یا به درستی درک نشده است و یا به طور گسترده ای در زمینه مطالعات سازمانی مورد بررسی قرار نگرفته است. با در ذهن داشتن جمله بالا, این مقاله مفهوم اصول اخلاقی کار در سنت نبوی را تحلیل و بررسی می کند. گرچه حدیث عاملی برای فهم قرآن است, با این وجود تحقیق کنونی در درجه اول روی حدیث با جدا سازی مفهوم اصول اخلاقی کار در چارچوب حدیث از قرآن تمرکز می کند. برای رسیدن به این هدف، برخی ویژگی ها و نگرشهای را بررسی می کند که در اصول اخلاقی کار اسلامی مهم هستند مانند نگرش نسبت به ثروت، نگرش نسبت به زندگی، نگرش نسبت به زمان و نگرش نسبت به اوقات فراغت. از این طریق به این نتیجه می رسد که مفهوم اصول اخلاقی کار وقتی به درستی تحلیل شود بخش و جزئی از سنتهای اسلامی است بویژه از میان سنت های حدیث و در محل کار می تواند به این هدف نائل شود همانند مواردی در سنت های مسیحی – یهودی.
خلاصه ماشینی:
چهارچوب اصول اخلاق کار اسلامی با تاکید بر سنت نبوی نویسندگان: دکتر شکری احمداستاد یار، مرکز مطالعات عمومی دانشکده هنر و علوم دانشگاه اوتارا مالزی دکتر موسی یوسف اویمی استادیار ومدرس ارشد ، مرکز مطالعات عمومی دانشکده هنر و علوم دانشگاه اوتارا مالزی منبع: مجله بین المللی کار و علوم اجتماعی – مرکز پرورش ایده های سازمانی آمریکا؛ جلد3 شماره 20 [ویژه - اکتبر 2012] (Centre for Promoting Ideas, USA) ترجمه: محمد حسینی 1 هیرو حسینی 2 چکیده مسئله ی اصول اخلاقی کار و سیستم های ارزشی تداعی شده با کار در هفت دهه ی گذشته ی توجه محققان را به خود جلب کرده است.
سپس قرآن به بشریت امر می کند که بصورت مثبت بر روی زمین به فعالیت بپردازند یعنی آنها باید برای استفاده از آنچه برایشان خلق شده است کار کنند: انسان نمی تواند به چیزی دست یابد به غیر از آنچیزی که برای آن تلاش کند، ثمره تلاشش به زودی به نتیجه خواهد داد و آن را خواهد دید،بنابراین به وی یک پاداش کامل عطا خواهد کرد (An-Najm 53:39-41) در اسلام به کار اهمیت ویژه ای داده شده است تا حدی که کار به عنوان یک عمل عبادی برای شخص در نظر گرفته می شود.
سپس بلامی خلاصه می کند و می گوید که مفهوم این احادیث اینست که چیزی شبیه شری ذاتی و ماهیتی در ثروت وجود دارد که منجر به مجازات صاحب آن می شود حتی اگر کار اشتباهی را انجام نداده باشد.