چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحولآفرین در مربیان ورزشی زن استان مرکزی بود. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی بوده و در حیطه تحقیقات توصیفی از نوع تحقیق همبستگی قرار دارد. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیهی مربیان ورزشی زن استان مرکزی است که تعداد آن ها ۲۵۰ نفر است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده گردید. تعداد نمونه بر اساس جدول ۱۴۸ نفر به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های هوش هیجانی سیبریاشرینگ (۱۹۸۶) که دارای ۳۳ سوال و در قالب مقیاس پنج گزینهای لیکرت تنظیم شده است و شامل ابعاد خودآگاهی، خودتنظیمی، خود انگیزشی، همدلی و مهارتهای اجتماعی است و پرسشنامه چندعاملی رهبری باس و آولیو (۲۰۰۰) که سبک رهبری تحولآفرین، تبادلی و اجتنابی را اندازهگیری می کند و شامل ۴۵ سوال که به ارزیابی شاخص های رهبری تحول آفرین، تبادلی و اجتنابی میپردازد، نیز استفاده می شود. روایی این پرسشنامه ها توسط اساتید متخصص تائید شد و پایایی آن ها ا آلفای کرونباخ به ترتیب ۰.۸۰ و ۰.۸۵ مورد تائید قرار گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون پیرسون و با نرم افزار SPSS تحلیل شد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيقات گلمن نشان داد مديري كه از هوش هيجاني زيادي برخوردار باشد و ازنظر فني تجربيات لازم را داشته باشد، با آمادگي بيشتري نسبت به ديگران به رفع تعارضها و ضعفهای گروهي در سازمان خواهد پرداخت (گلمن، 1995).
05 کمتر است میتوان گفت که فرض صفر رد میشود و فرض مقابل پذیرفته میشود یعنی ارتباط معناداری بین هوش هیجانی و سبک رهبری وجود دارد.
322 است میتوان گفت که رابطه مثبتی بین این دو وجود دارد یعنی هرچه میزان هوش هیجانی بیشتر باشد توانایی رهبری مربیان بیشتر است.
جدول 2، نتیجه فرضیه فرعی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس جدول فوق میتوان گفت که با توجه به میزان سطح معناداری آزمون و سطح خطا میتوان گفت که فرض صفر رد میشود و فرض مقابل پذیرفته میشود یعنی ارتباط معناداری بین ابعاد هوش هیجانی با سبک رهبری وجود دارد.
همچنین با توجه به ضریب همبستگی محاسبهشده در جدول میتوان گفت که رابطه مثبتی بین متغیرها وجود دارد یعنی هرچه میزان ابعاد هوش هیجانی بیشتر باشد توانایی رهبری در بین مربیان بیشتر است.
بحث و نتیجهگیری نتایج نشان داد که بین هوش هيجاني و ابعاد آن با سبک رهبري تحولآفرين در بین مربیان زن استان مرکزی ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
يعني هر چه هوش هيجاني مربيان بيشتر باشد تمايل آنها براي استفاده از سبک رهبري تحولآفرين افزایشیافته است.
The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study.
Outdoor leaders' emotional intelligence and transformational leadership.