چکیده:
سرمایه اجتماعی عمدتا مبتنی بر عوامل فرهنگی و اجتماعی است و شناسایی آن به عنوان یک سرمایه، چه در سطح مدیریت کلان و چه در سطوح خرد و بنگاهها میتواند شناخت جدیدی از سیستمهای اقتصادی-اجتماعی ایجاد کند و به مدیران در هدایت بهتر سیستم یاری رساند. این نوع سرمایه نقش مهمی در فعالیتهای کارآفرینی و تامین امنیت آن دارد؛ چرا که کارآفرینی یک فرایند اجتماعی- اقتصادی است که از دو طریق متکی به شرایط و بافت اجتماعی است، اول این که کارآفرینان افرادی هستند که محصول محیط اجتماعی خود بوده و دوم آن که کارآفرینی یک فعالیت اجتماعی است و در نتیجه وجود یا عدم وجود پیوندها و ارتباطات اجتماعی بر ماهیت کسب و کار تأثیر میگذارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سرمایه اجتماعی بر امنیت کارآفرینی گردشگری انجام شده است. این مطالعه از نوع هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- تحلیلی و از نوع مطالعه موردی است. جامعه مورد مطالعه افراد بالای 20 سال ساکن در شهرستان اردل است و تعداد حجم نمونه 192 نفر تخمین زده شد که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهد که سرمایه اجتماعی بر امنیت کارآفرینی تأثیر مستقیم و بالاتر از میانگین دارد (583/0). بر همین اساس متناسب با این نتیجه پیشنهادهایی ارائه شده است.
Social capital is largely based on cultural and social factors, and its identification as a type of capital, both at the macro level and at the micro and enterprise levels, can provide new insights into socio-economic systems and guide managers. This type of capital plays an important role in entrepreneurial activities and securing it because entrepreneurship is a socio-economic process that relies on social conditions and context in two ways, first that entrepreneurs are people who are the product of their social environment and secondly That entrepreneurship is a social activity and therefore the presence or absence of social connections and relationships affect the nature of business. The purpose of this study was to investigate the role of social capital on tourism entrepreneurship security. This is an applied-purpose study, a descriptive-analytical method and a case study. The study population is people over 20 years old in Ardal Township and the sample size is estimated to be 192 people who were selected as available. The results show that social capital has a direct and above average effect on entrepreneurial security (0.558). Accordingly, suggestions have been made in line with this result.
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش سرمايه اجتماعي بر امنيت کارآفريني گردشگري (مطالعه موردي : شهرستان اردل ) اسکندر صيدائي ١، حميد نظري سرمازه 2 چکيده سرمايه اجتماعي عمدتا مبتني بر عوامل فرهنگي و اجتماعي است و شناسايي آن به عنوان يک سرمايه ، چه در سطح مديريت کلان و چه در سطوح خرد و بنگاه ها ميتواند شناخت جديدي از سيستم هاي اقتصادي- اجتماعي ايجاد کند و به مديران در هدايت بهتر سيستم ياري رساند.
جدول ٤- ضرايب رگرسيون نقش سرمايه اجتماعي در امنيت کارآفريني گردشگري (يافته هاي پژوهش ) (به تصوير صفحه مراجعه شود) براي بررسي آزمون توان متغير مستقل در پيش بيني متغير وابسته از شاخص بتاي استاندارد و سطح معناداري آن استفاده شده است .
در بررسي نمرات استاندارد يا مقياس استاندارد بررسي نقش متغير مستقل بر متغير وابسته ضريب غيراستاندارد بتا با ضريب بتاي استاندارد به دليل اينکه نمرات مورد تحليل استاندارد است ؛ ميزان واحدي را نشان مي دهد، در نتيجه ميتوان اين گونه تفسير کرد که ميزان ضريب استاندارد ٠/٥٨/٣در نمونه مورد مطالعه با سطح اطمينان ٩٥% ميزان تأثير سرمايه اجتماعي بر امنيت کارآفريني گردشگري در جامعه ، مقداري در دامنه ٠/٤٩/٧ تا ٠/٦٧ خواهد بود.
در اين پژوهش به بررسي تأثير سرمايه اجتماعي بر امنيت کارآفريني گردشگري پرداخته شد.
نتايج نشان ميدهد که سرمايه اجتماعي به ميزان قابل توجهي امنيت کارآفريني گردشگري را در شهرستان اردل تبيين و پيش بيني ميکند و نياز است قبل از شروع يک کسب و کار در زمينه گردشگري، سرمايه اجتماعي منطقه در نظر گرفته شود و در صورت لزوم آگاهي بخشي و آموزش هاي لازم صورت گيرد و در نهايت با سرمايه گذاري و بهبود سرمايه اجتماعي در راستاي تامين امنيت براي سرمايه گذاران و جذب سرمايه در مناطق گردشگري ميتوان به توسعه و پيشرفت اين مناطق کمک فراواني کرد.