چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله ترکیبی مدیریت استرس و شادی بر کیفیت زندگی، استرس و شادی کارکنان فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری انجام شد. جامعهآماری این پژوهش شامل کارکنان یگان ویژه استان چهارمحال و بختیاری بود و در ابتدا 100 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و پرسشنامههای کیفیت زندگی، استرس شغلی و شادکامی بر روی آنها اجرا شد. در نهایت 30 نفر از کارکنانی که با توجه به نمرات کسب شده یک انحراف معیار با میانگین فاصله داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل به تعداد هر گروه 15 نفر، قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش تحت آموزش ترکیبی شادکامی به روش سلیگمن و مدیریت استرس قرار گرفت. تعداد جلسات آموزشی این افراد در 6 جلسه 120 دقیقه تنظیم شد و پس از پایان دوره آموزشی، هر دو گروه آزمایش و کنترل مجدداً پرسشنامههای پژوهش را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمعآوری شده توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که آموزش ترکیبی شادکامی و مدیریت استرس بر افزایش نمرات کسب شده در کیفیت زندگی (01/0= p) و شادکامی (01/0= p) و کاهش استرس شغلی (01/0= p) گردیده و نتایج پایداری ایجاد کرده است. نتایج نشان داد با آموزش ترکیبی شادکامی و مدیریت استرس به کارکنان نیروی انتظامی میتوان شادی و کیفیت زندگی آنها را بالا برد و همچنین از میزان استرس آنها کاست.
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of stress management Combined Intervention and happiness on quality of life, stress and happiness of police personnel of Chaharmahal and Bakhtiari province. The statistical society of this study consisted of employees of the Special Unit (S.W.A.T) of Chaharmahal and Bakhtiari province. At first, 100 people were selected randomly and the quality of life, occupational stress and happiness questionnaires were applied to them. Finally, 30 employees were selected due to their standard deviation based on the obtained scores and were randomly divided into experimental and control groups, each one consisted of 15 individuals. Then experimental group was trained under Combining Happiness Training and Stress Management training by Seligman's method. The number of training sessions was set up at 6 sessions of 120 minutes. After the end of the every training period, both the experimental and control groups completed the questionnaires again. Finally, the data were analyzed by SPSS software and using multivariate covariance test. The findings showed that combined happiness training and stress management has an impact on increasing the obtained scores in quality of life (p = 0.01) and happiness (p = 0.01) and job stress reduction (p = 0.01) and created sustained results. The results showed that by training combined happiness and stress management to police officers, can improve their happiness and quality of life and reduce their stress levels.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري اين پژوهش شامل کارکنان يگان ويژه استان چهارمحال و بختياري بود و در ابتدا ١٠٠ نفر به صورت تصادفي ساده انتخاب و پرسشنامه هاي کيفيت زندگي ، استرس شغلي و شادکامي بر روي آنها اجرا شد.
1- Borman, Ilgen & Klimoski 2- Happiness 3- Quality of Life 4- Stress 5- Hilles & Argyle (آرگيل ١، ٢٠٠٩).
با توجه به اين که سـرمايه انساني تأثير مستقيمي بر عملکرد سازماني نيروي انتظامي داشته و براي بسياري از مديران اين سازمان موضوعي جالب توجه است ، به همين منظور داشتن رويکردي 1- Aragil 2- Kavamoto 3- Went good, Felensborg, Anderson & els 4- Lau 5- Diener مناسب با هدف بررسي و شناسايي عوامل محرک و توانمندسازي نيروي انساني در سازمان ناجا از اهميت بـه سزايي برخـوردار است ؛ بنـابراين نيروي انتظامي ميتواند با اطلاع يافتن از وضعيت کيفيت زندگي کارکنان خود و آمـوزش جهت ارتقاي کيفيت زندگي، حداکثر رضايتمندي از انجام فعاليت را براي افـرد بـه وجـود آورد و علاوه بر تأمين بهداشت رواني، مانع از به هدر رفتن کارايي نيروي انساني شود (مهري نژاد و همکاران ، ١٣٨٦).
1- Okan در اين پژوهش از پرسشنامه هاي استرس شغلي موسسه سلامت و ايمني، شادکامي آکسفورد و کيفيت زندگي وير استفاده گرديد.
جدول شماره ٣ خلاصه نتايج تحليل واريانس چندمتغيري با اندازه گيري مکرر روي نمره هاي پيش آزمون ، پس آزمون و پي گيري استرس شغلي، کيفيت زندگي و شادکامي را در گروه آزمايش و کنترل نشان ميدهد.