چکیده:
مطالعات گوناگونی در حوزه مدرسه، نظم و امنیت در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی این پژوهشها برای شناخت تنگناها و ترسیم ماتریس پژوهشی است. پژوهش حاضر با استفاده از روش مطالعه مروری و تحلیل محتوا، اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی در زمینه پژوهشهای انجام شده در حوزه مدرسه، نظم و امنیت از جمله طرحهای پژوهشی و مقالات را مورد بررسی قرار داده است. جامعهآماری این پژوهش شامل منابع آرشیوی بود که بواسطه پروتکل مروری جمعآوری و طبقهبندی شدند و با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی تجزیه و تحلیل شدند. بر مبنای بررسیهای انجام شده، در 2 پژوهش (7/7 درصد) از متغیر نظم، در 21 پژوهش (7/80) از متغیر امنیت و در یک پژوهش (8/3 درصد) از متغیر مدرسه، در یک پژوهش (8/3 درصد) از متغیر مدرسه و امنیت و در 2 پژوهش (7/7 درصد) از متغیرهای نظم و امنیت استفاده شد. نتایج نشان داد که بیشتر موضوعات مرتبط با مقوله امنیت بودند و پژوهشهای محدودی به حوزه نظم و مدرسه اختصاص یافته بودند. همچنین، بیشتر پژوهشها توصیفی بودهاند که با روشهای کمی و ابزارهایی نظیر پرسشنامههای استاندارد به گرداوری دادهها پرداخته بودند و یافته دیگر این بود که اغلب پژوهش متمرکز بر شهرستان شهرکرد بودهاند و از این نظر پراکندگی محدودی در اجرای پژوهشها مشاهده شد. یافتههای این مطالعه میتواند در خصوص تدوین برنامه و نقشه راه مسئولین و پژوهشگران کمک کند و راهبردهای سیاستگذاری پژوهشی آینده را در قالب بررسی توصیفی-تحلیلی یافتهها، تنگناها و جهتگیریهای پژوهشی گذشته مدرسه، نظم و امنیت روشنتر سازد.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با استفاده از روش مطالعه مروری و تحلیل محتوا، اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی در زمینه پژوهشهای انجام شده در حوزه مدرسه، نظم و امنیت از جمله طرحهای پژوهشی و مقالات را مورد بررسی قرار داده است.
به همین دلیل در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا مطالعات صورت گرفته در استان چهارمحال و بختیاری گردآوری و نتیجه آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا تصویری روشن و منسجمتر از دانش موجود فراهم آید و پژوهشگران آینده بتوانند با توجه به این یافتهها، پژوهشهای خود را در جهت پر نمودن خلاهای موجود هدایت نمایند.
نتایج جدول 1 فراوانی و درصد فراوانی پژوهشهای انجام شده در حوزه مدرسه، نظم و امنیت را بر حسب نوع اثر نشان میدهد.
فراوانی و درصد فراوانی پژوهشهای انجام شده بر حسب نوع اثر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 2 فراوانی و درصد فراوانی پژوهشهای انجام شده در حوزه مدرسه، نظم و امنیت را بر حسب متغیرهای اصلی نشان میدهد.
فراوانی و درصد فراوانی بر حسب متغیرهای بررسی در مطالعات استخراج شده {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 3 فراوانی و درصد فراوانی پژوهشهای انجام شده در حوزه مدرسه، نظم و امنیت را بر حسب روش نمونه گیری نشان میدهد.
جدول 4 فراوانی و درصد فراوانی پژوهشهای مطالعات بررسی شده بر مبنای نوع روش نمونه گیری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 4 فراوانی و درصد فراوانی پژوهشهای انجام شده در حوزه مدرسه، نظم و امنیت را بر حسب روش پژوهش نشان میدهد.
یافتهها نشان داد که در مجموع 26 اثر پژوهشی در قالب طرح پژوهشی، پایان نامه و مقاله در حوزه مدرسه، نظم و امنیت در استان چهار محال و بختیاری انجام شده است.