چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثر آموزش مسئولیتپذیری به شیوه واقعیت درمانی بر رفتارهای پرخطر، خودتنظیمی هیجانی و بحران هویت در دختران متوسطه دوم شهر شهرکرد انجام شد. جامعهآماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرکرد در سال تحصیلی 95-96 به تعداد 2851 نفر بود و نمونه آمای به صورت خوشهای چند مرحلهای و پس از غربالگری 40 نفر تعیین و انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پرسشنامههای رفتارهای پرخطر، خودتنظیمی هیجانی و بحران هویت بر روی هر دو گروه اجرا شد و تمام افراد هر دو گروه به پرسشنامهها پاسخ دادند و سپس گروه آزمایش تحت دوره آموزش مسئولیتپذیری به شیوه واقعیت درمانی قرار گرفتند. تعداد جلسات برای درمان این افراد در 9 جلسه 90 دقیقه تنظیم شد و پس از پایان دوره آموزشی، هر دو گروه آزمایش و کنترل مجدداً پرسشنامههای پژوهش را تکمیل کردند. در نهایت اطلاعات جمعآوری شده توسط نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مسئولیت پذیری به شیوه واقعیت درمانی بر خودتنظیمی هیجانی، بحران هویت و رفتارهای پرخطر در بین دانشآموزان دبیرستانی تأثیر دارد. بنابراین با آموزش مسئولیت پذیری به شیوه واقعیت درمانی میتوان رفتارهای پرخطر و بحران هویت دانشآموزان را کاهش و خودتنظیمی هیجانی را در آنها افزایش داد.
This study aimed to determine the effect of responsibility training with the method of reality therapy on high risk behaviors, emotional self-regulation and identity crises among second high school girl’s students of Shahr-e-Kord city. The statistical society of this study included of second high school girls of Shahr-e-Kord city in the 1395-1396 academic year that consisted of 2851 people. The statistical sample accomplished by multi-stage cluster sampling and after choosing and specifying 40 people, they were randomly classified in two test and control groups. The high-risk behaviors, emotional self-regulation and identity crises questionnaires were distributed among both groups and all participants replied the questionnaires, then the test group lied under the responsibility training with the method of reality therapy. Nine ninety-minute meetings were set to treat the participants. When the course finished, both control and test groups completed the questionnaires of the study. Finally, the obtained data were analyzed by SPSS software and multiple and single variable covariance test. The obtained result of this study showed that responsibility training with the method of reality therapy on high risk behaviors, emotional self-regulation and identity crises had an impact on high school students. Thus, the high risk behaviors and identity crises of students can be reduced and the emotional self-regulation can be increased by responsibility training with the method of reality therapy.
خلاصه ماشینی:
پرسشنامه هاي رفتارهاي پرخطر، خودتنظيمي هيجاني و بحران هويت بر روي هر دو گروه اجرا شد و تمام افراد هر دو گروه به پرسشنامه ها پاسخ دادند و سپس گروه آزمايش تحت دوره آموزش مسئوليت پذيري به شيوه واقعيت درماني قرار گرفتند.
نتايج حاصل از تحليل داده ها نشان داد که آموزش مسئوليت پذيري به شيوه واقعيت درماني بر خودتنظيمي هيجاني ، بحران هويت و رفتارهاي پرخطر در بين دانش آموزان دبيرستاني تأثير دارد.
بنابراين با آموزش مسئوليت پذيري به شيوه واقعيت درماني مي توان رفتارهاي پرخطر و بحران هويت دانش آموزان را کاهش و خودتنظيمي هيجاني را در آنها افزايش داد.
اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين سئوال است که آيا آموزش مسئوليت پذيري به شيوه واقعيت درماني بر رفتارهاي پرخطر، خودتنظيمي هيجاني و بحران هويت در دختران دبيرستاني دبيرستان هاي متوسطه دوم شهرکرد تاثيري دارد؟ روش پژوهش در اين تحقيق از روش تحقيق نيمه تجربي و از نوع پيش آزمون ، پس آزمون با گروه آزمايش و کنترل استفاده شده است .
در اين پژوهش اثربخشي آموزش مسئوليت پذيري به شيوه واقعيت درماني بر خودتنظيمي هيجاني، بحران هويت و رفتارهاي پرخطر بررسي شده است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با عنوان اثربخشي آموزش مسئوليت پذيري به شيوه واقعيت درماني بر خود تنظيمي هيجاني، بحران هويت و رفتارهاي پرخطر دختران دبيرستاني شهرکرد طراحي و اجرا شد.
فرضيه تحقيق حاکي از اين بود که آموزش مسئوليت پذيري به شيوه واقعيت درماني بر خودتنظيمي هيجاني، بحران هويت و رفتارهاي پرخطر دختران دبيرستاني شهرکرد تأثير دارد.