چکیده:
حجم بالای خسارات جانی و مالی تصادفات شناسایی عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات را به یک ضرورت تبدیل نموده است. براین اساس این پژوهش به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر تصادفات راههای برون شهری استان چهارمحال و بختیاری بوده است.این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی است. نمونهآماری در این نوشتار کروکی تمام شمار تصادفات در جاده شهرکرد - خوزستان از ابتدای سال 1393 تا پایان سال 1395 و نظر سنجی از 60 نفر از کارشناسان تصادفات پلیس راه و کارشناسان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان چهارمحال و بختیاری میباشد. دادهها پس از گردآوری با استفاده از نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل و نتایج حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار میان وقوع تصادفات و طرح هندسی راه و عامل وسیله نقلیه بود. همچنین نتایج نشان داد بیشترین وسیله نقلیه درگیر در تصادفات سواری بوده و کامیونها در رده دوم و وانتها و سایر خودروها در ردههای بعدی قرار دارند، در مورد مقاطع پرتصادف نیز این نتیجه حاصل شد که هرچه به سمت انتهای حوزه استان یا یک پاسگاه پلیس راه رفته شود تعداد تصادفات افزایش مییابد. بنابراین پیشنهاد میگردد بیشترین تمرکز در بحث کنترل خودروها برابر نقش آنها در وقوع تصادفات تقسیم گردد، همچنین در خصوص مقاطع پرتصادف پیشنهاد میگردد در مقاطع انتهایی حوزههای استحفاظی نه تنها از میزان تخصیص تیمهای گشت کنترلی کاسته نگردد، بلکه نسبت به سایر مقاطع راه افزوده شود.
The massive human and financial losses in accidents resulted in recognizing the effective factors on accidents occurrences. Thus, this study tried to recognize the effective factors on suburb roads accidents of Chaharmahal & Bakhtiari. The method of research was a descriptive-analytical one. The statistical sample of this study consisted of all Croquises in Shahrekord-Khuzestan road since the first of 1393 to the end of 1395 year and a conducted opinion poll on 60 persons of accident experts of Traffic Police and the experts of Road Maintenance and Transportation Organization of Chaharmahal & Bakhtiari province. After gathering the data, they were analyzed by SPSS software and the results showed a positive and significant relationship between the occurrence of an accident, Croquise and the automobile. Also, the results indicated that the most current vehicles involved in accidents were motorcars and the trucks stood in the second place and the vans, pickups and the other vehicles in next places. Regarding the accident black spots, it was found that the either closer to the extent of the Chaharmahal & Bakhtiari province roads or the police stations, the bigger the accident rates would be. Thus, it was suggested that the focus should be shared equally between the controlling of automobiles and their role in accidents. Also, regarding the accident black spots, it was recommended that not only the number of police traffic teams in roads should not be reduced, but in comparison with other roads they should be increased.
خلاصه ماشینی:
همچنين نتايج نشان داد بيشترين وسيله نقليه درگير در تصادفات سواري بوده و کاميون ها در رده دوم و وانت ها و ساير خودروها در رده هاي بعدي قرار دارند، در مورد مقاطع پرتصادف نيز اين نتيجه حاصل شد که هرچه به سمت انتهاي حوزه استان يا يک پاسگاه پليس راه رفته شود تعداد تصادفات افزايش مي يابد.
سوالات تحقيق سوال اصلي: عوامل موثر بر وقوع تصادفات راه هاي برون شهري استان چهارمحال و بختياري کدامند؟ سوالات فرعي: ١- مقاطع پرحادثه در محور بروجن - سد کارون کدامند؟ ٢- وسايل نقليه سنگين به چه ميزان بر وقوع تصادفات محور مورد نظرتاثيردارند؟ ٣-طرح هندسي راه به چه ميزان بر وقوع تصادفات استان در محور مورد نظر تاثير دارد؟ ٤-کدام وسايل نقليه در محور مورد نظر بيشتر دچار تصادف ميشوند؟ پيشينه ي تحقيق پناه زاده (١٣٩٥) در پژوهش خود با عنوان بررسي عوامل مؤثر بر وقوع تصادفات راه هاي روستايي استان قم به اين نتيجه رسيد که بيشترين عامل تصادفات ، عامل انساني است که در اين ميان خستگي، خواب آلودگي، عجله و شتاب بيمورد بيشترين سهم را دارند.
Explorative spatial analysis of traffic accident statistics and road mortality among the provinces of Turkey, Journal of Safety Research,Volume40, Issue 5.