چکیده:
تحقیق حاضر به بررسی رابطه میزان مصرف کالای فرهنگی با احساس امنیت اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه استان چهارمحال و بختیاری میپردازد. نمونه این پژوهش 626 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه استان چهارمحال و بختیاری هستند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش روش همبستگی است. ابزار مورد استفاده در این تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته برای هر متغیر است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و در نهایت از نرمافزار spss18 استفاده شده است. برای تعیین روایی، از روایی محتوا و روایی سازه استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شده که مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه احساس امنیت اجتماعی برابر با 86/0 و برای پرسشنامه مصرف کالای فرهنگی برابر با 84/0 بدست آمد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین میزان مصرف کالاهای فرهنگی و احساس امنیت اجتماعی در دانشآموزان دوره متوسطه استان چهارمحال و بختیاری رابطه معنادار وجود دارد (44/0=r) و میزان 71/19 درصد از کل واریانس احساس امنیت اجتماعی ناشی از مصرف کالاهای فرهنگی است. هم میزان احساس امنیت اجتماعی و هم میزان مصرف کالاهای فرهنگی در میان دانشآموزان دختر و پسر و در مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم متفاوت بوده است اما در مورد هر دو متغیر در بین دانشآموزان شهری و روستایی و در بین پایههای مختلف، تفاوت وجود نداشت
The present investigation is done to show the relationship between amounts of consumption of cultural goods with social security feeling among the high school students in Chaharmahal and Bakhtiari province. The research sample is 626 students who have been chosen by using multistage cluster sampling manner. The method in this research is correlation method. The gadget used in this research is a scholar made questionnaire for each variant. To analyze data, descriptive statistics and inferential statistics and at last the software SPSS18 have been used. To determine the validity, both content and construct validities were used. Reliability of questionnaires has been calculated by using Cronbach’s alpha method. The amounts of Cronbach's alpha are 0/86 and 0/84 for social security feeling and cultural goods consumption questionnaires, respectively. The gotten results showed that there was a meaningful relation between the cultural commodity consumption and the society security feeling among high school students of Chaharmahal and Bakhtiari province (r=0/44) and the 19.71 percent of the total variance of the society security feeling is due to the consumption of cultural commodity. Both the social security feeling and the consumption of cultural merchandise are different among the male and female students, and among rich, poor and semi rich areas. But there was no difference among the urban and rural students and among the different grades
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش آيا بين ميزان مصرف کالاهاي فرهنگي و احساس امنيت دانش آموزان دوره متوسطه استان چهارمحال و بختياري رابطه وجود دارد؟ جدول شماره ١: نتايج آزمون همبستگي اسپيرمن و ضريب تعيين جهت بررسي رابطه بين متغيرهاي احساس امنيت و ميزان استفاده از کالاهاي فرهنگي {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج آزمون کلوموگروف - اسميرنف (K-S) نشان داد که متغير احساس امنيت داراي توزيع نرمال (٠/٠٥ 1-Alpha cronbach 2-Kolmogoroff-Smirnoff Test 3-Leven Test 4- determination coefficient 5- chi square برخودار نيست (٠/٠٥ >sig).
آيا بين ميزان احساس امنيت اجتماعي دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان چهارمحال و بختياري تفاوت وجود دارد؟ جدول شماره ٦: نتايج آزمون T دو نمونه مستقل جهت مقايسه ميانگين نمره احساس امنيت در دانش آموزان دختر و پسر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج حاصل از بررسي آزمون K-S نشان داد که متغير احساس امنيت به تفکيک گروه دختران و پسران داراي توزيع نرمال است (٠٠٥ sig ؛١٠/٢٢= T) اين نتايج نشان ميدهد که احساس امنيت اجتماعي در دانش آموزان پسر بيشتر از دانش آموزان دختر است .
آيا بين ميزان مصرف کالاهاي فرهنگي توسط دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان چهار محال و بختياري تفاوت وجود دارد؟ جدول شماره ٧: نتايج آزمون T دو نمونه مستقل جهت مقايسه ميانگين نمره ميزان استفاده از کالاهاي فرهنگي در دانش آموزان دختر و پسر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج حاصل از بررسي آزمون K-S نشان داد که متغير ميزان استفاده از کالاهاي فرهنگي و هر يک از خرده مقياس هاي آن به تفکيک گروه دختران و پسران داراي توزيع نرمال است (٠٠٥ ٩٤/٩٦ است .