چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک کارکنان از اثربخشی دورههای آموزشی ضمن خدمت در شرکت آب منطقهای استان مازندران صورت گرفته است. بهمنظور سنجش اثربخشی دورههای آموزشی در شرکت مورد مطالعه از الگوی چهار سطحی کرکپاتریک استفاده شده و سئوالات تحقیق نیز بر مبنای همین الگو، تبیین گردیده است. ابزار گردآوری دادهها در پژوهش حاضر شامل انجام مصاحبه با برخی از مدیران و کارشناسان شرکت و سپس تدوین پرسشنامه محقق ساخته بوده است. جهت تحلیل دادهها از روشهای آماری و معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ادراک کارکنان از اثربخشی دوره های آموزشی در سه بعد واکنش(45/ 3)، یادگیری(38/ 3) و رفتار(25/ 3) در شرکت مورد مطالعه، امتیازی بیش از حد متوسط داشته، و در بعد نتایج میانگین محاسبه شده کمتر از حد متوسط(75/ 2) میباشد. به عبارتی دیگر، میتوان اذعان داشت که ادراک کارکنان از اثربخشی دورههای آموزش برگزار شده بهطور معنیدار از میانگین بالاتر بوده است، ولی یافتههای مربوط به نتایج از سوی مدیران، اثربخشی مناسبی را نشان نداده است.
The purpose of this study was to Employee perception analysis of the effectiveness of on-the-job training courses in Mazandaran Regional Water Company. To assess the educational courses’ effectiveness at the study company, Kirkpatrick's four-level model has been applied and the study questions have been formulated based on the very model. The tool to collect data has been interviewing some company managers and employees and the researcher built questionnaire which has been developed. The results show that Employee perceptions of the effectiveness of training courses in the three dimensions of reaction(3.45), learning(3.38) and behavior(3.25) in the company under study have a higher than average score, and then the calculated average results(2.75) are below average. In other words, it can be acknowledged that Employee perceptions of the effectiveness of the training courses were significantly higher than the average, but the findings regarding the results from the managers did not show a good effect.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش اسکندریان و گودرزی)١٣٩٥( با عنوان »سنجش میزان اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت با استفاده از مدل کرک پاتریک « بیانگر آن است که بیش از هشتاد درصد فراگیران )در سطح واکنش ( از کیفیت دوره آموزشی رضایت داشته ، و در سطح یادگیری نزدیک به نود درصد از اهداف و محتوای دوره اثربخش ارزیابی شده ، و در سطح رفتار تأثیر برگزاری دوره در تغییر رفتار کاری فراگیران از نظر بیش از نیمی از فراگیران اثربخش بوده ، و در مجموع نیمی از پاسخگویان ، دوره برگزار شده را با توجه به آثار و تبعات آن )سطح نتایج ( برای سازمان سودمند و اثربخش ارزیابی کرده اند.
بنابراین ، هدف اصلی از انجام تحقیق حاضر، شناسایی ادراک فراگیران از اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت در شرکت آب منطقه ای استان مازندران است و در همین راستا، سؤال اصلی پژوهش عبارت است از: واکنش ، یادگیری، رفتار، و ارزیابی نتایج شرکت کنندگان نسبت به دوره های آموزشی برگزار شده در شرکت مورد مطالعه در چه وضعیتی قرار دارد؟ با توجه به بررسی و مطالعه مبانی نظری میتوان الگوی مفهومی تحقیق حاضر را طبق شکل ٢ نشان داد که فرضیه های تحقیق نیز بر این اساس شکل میگیرند.
Influence of Training on Employees Performance in Public Institution in Tanzania, International Journal of Human Resource Studies, 8(2(, 324-336.