چکیده:
خودگفتاری، از عوامل روانشناختی موثر بر بهبود و موفقیت اجرای حرکتی فرد است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر خودگفتاری انگیزشی بر هماهنگی دودستی دانشجویان بود. به این منظور 24 دانشجوی رشتۀ تربیت بدنی (12 دختر و 12 پسر با میانگین سنی 62/22 سال و انحراف استاندارد 081/2) بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پس از اجرای پیشآزمون با دستگاه هماهنگی دودستی بهصورت انتخابی به دو گروه همگن خودگفتاری انگیزشی و گروه بدون خودگفتاری تقسیم شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تی مستقل و تی وابسته در سطح معناداری 05/ 0 استفاده شد. نتایج نشان داد خودگفتاری موجب بهبود معنادار عملکرد هماهنگی میشود (05/ 0>P). همچنین گروه دختران در هماهنگی دودستی، بهطور معناداری دقت بهتری داشتند (05/ 0>P). گروه پسران در هماهنگی دودستی، بهطور معناداری سرعت بهتری داشتند (05/ 0>P). اما در پسآزمون در گروه خودگفتاری بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت(05/ 0>P). با توجه به یافتههای تحقیق حاضر پیشنهاد میشود که از خودگفتاری انگیزشی برای بهبود و ارتقای عملکرد هماهنگی دودستی استفاده شود.
Self-talk is one of the psychological factors influencing the improvement and success of motor performance. The present research aimed to investigate the effect of motivational self-talk on bimanual coordination of university students. 24 students of physical education (12 females and 12 males, mean age = 22.62 and SD = 2.081) were selected by convenience sampling method. After the pretest, subjects were divided into two homogeneous groups of motivational self-talk and no self-talk using bimanual coordination tester. For data analysis, descriptive and inferential statistics including independent t test and paired t test were used at 0.05 significance level. Results showed that self-talk improved the coordination performance significantly (p < 0.05). Also, the female group had a significantly better precision in bimanual coordination (p < 0.05) and the male group had a significantly better speed in bimanual coordination (p < 0.05). But, there was a significant difference between boys and girls in self-talk group in the posttest (p < 0.05). According to these findings, it is suggested that motivational self-talk should be used to improve and promote bimanual coordination performance.
خلاصه ماشینی:
Hardy Self-Talk Vygotsky Hackfort خودگفتاري آموزشی از طریق تمرکز بر حرکت، تکنیک درست و اجراي راهبرد مناسب، سبب بهبود اجرا میشود.
در نتیجه میتوان گفت که کسب مهارتهاي درونی (مانند خودگفتاري) موجب بهبود اجراي مهارتهاي بیرونی (مانند هماهنگی دودستی)، صرف انرژي کمتر و تسهیل در یادگیري میشود، بهطور مثال خودگفتاري انگیزشی با تحریک فرد به تلاش بیشتر، افزایش Overt Self-Talk Covert Self-Talk Bandura Nideffer اعتمادبهنفس، هدایت و توجه، کنترل اضطراب و سطح انگیختی سبب تسهیل و بهبود اجرا در زمینۀ ورزشی میشود (9).
با توجه به اینکه در تعیین نوع خودگفتاري به دو مؤلفۀ ماهیت (درشت و ظریف بودن تکلیف، سادگی یا پیچیدگی تکلیف و غیره) و نیازهاي تکلیف (هماهنگی، استقامت، سرعت و دقت) توجه میشود (23)، همچنین با Hatzigeargiadis Kolovelonis توجه به نظر وینبرگ و گلد( 2014) که بیان کردند هر دو نوع خودگویی (آموزشی و انگیزشی) میتوانند بر انواع مهارتها که داراي نیازهاي 1 مختلفی مانند هماهنگی، قدرت و استقامت هستند، مؤثر باشند ،هرچند ممکن است با توجه به نوع نیاز و خواست مهارت این تأثیر متفاوت باشد (7)، بهنظر میرسد این مهارت ذهنی بر هماهنگی بهویژه هماهنگی دودستی که شامل هماهنگی بین اندامی ماهرانه دو دست در فعالیت دودستی است (24)، از طریق افزایش اعتمادبهنفس مثبت (16) و هدایت توجه و کنترل اضطراب و انگیختگی (9) مؤثر باشد .
بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که خودگفتاري انگیزشی موجب بهبود در اجراي تکلیف هماهنگی دودستی میشود.
The effect of instructional and motivational self-talk on performance of basketball's motor skill.