چکیده:
نویسندگان با توجه به نیازهای جهان جدید، در شیوۀ داستانپردازی واقعگرایی تغییراتی دادهاند. برخی آثار ادبیِ پس از جنگ، با دوری از واقعیت و عالم واقع، بر پوچی زندگی امروزی صحه میگذارند. رودی راکر، مبدع تراواقعگرایی، در مانیفست خود اذعان داشت که در جنبش مذکور، خصیصههای فانتزی و علمی ـ تخیلی، مبتنی بر مؤلفههای دنیای واقع، با هم ممزوج شدهاند. اختراعات عجیب علمی، موجودات فضایی و ماورایی، جهانهای موازی و حوادث غیرعادی ازجمله مواردی هستند که در اینگونه آثار یافت میشوند. علاوهبر این، نقد اجتماعی، بهواسطۀ طنز و بهسخره گرفتن حماقتها و نابخردیهای بشر، از دیگر ویژگیهای پراهمیت تراواقعگرایی است. فراداستان شیوهای روایی در داستانهای پستمدرن است و در آثار تراواقعگرایانه نیز یافت میشود. در اینگونه روایتها، نویسنده به مصنوع بودن داستان خود اصرار دارد. رمان گهوارۀ گربهاثر کرت وانهگت مشحون از مؤلفههای جنبش تراواقعگرایی است. این رمان ماجرایی پایاندنیایی را بهتصویر میکشد. کرت وانهگت از ویژگیهای علمی ـ تخیلی، فانتزی، و طنز و کنایه بهمثابۀ ابزاری برای بیان سرکوب اقدامات ضدانسانی استفاده کرده است. پژوهش حاضر با بهرهگیری از تراواقعگرایی، به بررسی رمان گهوارۀ گربه میپردازد و بر این مهم تأکید میکند که نویسندۀ تراواقعگرا از یک طرف ویژگیهای روایت واقعگرایانه را نمایش میدهد و از طرف دیگر، با بهکارگیری ویژگیهای روایت علمی ـ تخیلی، فانتزی و پایاندنیایی، فضایی را ایجاد میکند که از مرز واقعیت دور میشود. این عوامل در روایت، موجب بهوجود آمدن حالت خاص تعلیق در مرز واقعیت و غیرواقعیت میشود.
Regarding realism as a non-significant and marginal movement of contemporary literature, the authors tried to modify it. Coined and introduced by Rudy Rucker, transrealism is a postmodern movement that consists of fantasy and science-fiction elements as well as realistic features, not to mention that the realism which is used in transrealism is not the sheer one. Time travel, new inventions, alternative worlds, aliens and supernatural elements can be observed in transrealistic works. Satire is another pivotal element of transrealism alongside the aforementioned features. It is employed in order to criticize society and mankind’s follies. Metafiction is considered as a method of narrative in postmodern stories which is also observed in transrealistic works. In metafiction the narrator tries to indicate that the story is artificial. Kurt Vonnegut’s apocalyptic novel, Cat’s Cradle, can be regarded as a transrealistic literary work. It indicates elements of science-fiction, fantasy, as well as satire, and employs them as tools for repressing inhuman deeds. Employing science-fictional, fantasy and apocalyptic literature features, the transrealist author provides a nonrealistic atmosphere. Synchronically, it represents realism. This dichotomy generates an ambiguity and a suspension on the border between the nonrealistic and realistic world. This paper intends to examine the features of transrealism and its objectives in Kurt Vonnegut’s Cat’s Cradle. Besides, it attempts to demonstrate the diversity and complexity of the contemporary narratology by highlighting the narrative features of the very novel.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با بهره گيري از تراواقع گرايي، به بررسي رمان گهوارة گربه ميپردازد و بر اين مهم تأکيد ميکند که نويسندة تراواقع گرا از يک طرف ويژگيهاي روايت واقع گرايانه را نمايش ميدهد و از طرف ديگر، با به کارگيري ويژگيهاي روايت علمي ـ تخيلي، فانتزي و پايان دنيايي، فضايي را ايجاد ميکند که از مرز واقعيت دور ميشود.
در اين گفتار، خوانندگان به اين مهم پي ميبرند که در تراواقع گرايي، استفاده از روايت فانتزي و پايان دنيايي و همچنين نحوة نگارش علمي ـ تخيلي باعث خلق فضايي ميشود که از عالم واقع دور است و از سوي ديگر، براي باورپذير شدن اين فضا از عناصر روايي واقع گرايانه استفاده ميشود.
راوي رمان از جواني خود ياد ميکند که قصد نگارش کتابي با نام روزي که دنيا پايان يافت را داشته است و ميگويد: «قرار بود کتاب گزارش کارهايي باشد که کله گنده هاي امريکا روز پرتاب اولين بمب اتمي روي هيروشيماي ژاپن انجام ميدادند» (وانه گت جونير، ١٣٩٣: .
نتيجه با مورد بررسي قرار دادن رمان گهوارة گربه اثر کرت وانه گت از ديدگاه تراواقع گرايي و نحوة روايت پست مدرن آن ميتوان به اين نکته دست يافت که برخي عناصر به کارگرفته شده در آثار تراواقع گرايانه ، همچون ويژگيهاي روايت علمي ـ تخيلي، فانتزي، پايان دنيايي و تکنيک روايي فراداستان ، موجب ايجاد فضايي ميشوند که از واقعيت به دور است .
68 Transrealism: A Method of Narrative (The World as the Mankind’s Plaything: A Transrealistic Reading of Kurt Vonnegut’s Cat’s Cradle) Behzad Pourgharib * 1 Hamta Mahdavinataj 2 Abdolbaqi Rezaei Talarposhti3 1.
Keywords: Fantasy; Kurt Vonnegut; Postmodern narrative; Rudy Rucker; Science-fiction; Transrealism.