چکیده:
زمینه و هدف: جرائم با ماهیت اقتصادی و مالی، یکی از چالشهای مهم در جهان کنونی است. اهمیت برخورد با آن در سیاست جنایی اسلام بسیار نمایان است و در فقه جزای اسلام نیز مطرح شده که اکتساب چنین درآمدهایی بهصورت غیرشرعی، باطل بوده و حرام است؛ بنابراین پیشگیری امروزه یکی از ابزارهای مهم واساسی سیاست جنایی هر کشور است.
مواد و روشها: این تحقیق از نوع نظری بوده؛ روش تحقیق به صورت توصیفی تحلیلی میباشد و روش جمعآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای است و با مراجعه به اسناد، کتب و مقالات صورت گرفته است.
ملاحظات اخلاقی: در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، ضمن رعایت اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.
یافتهها: عوامل موثر در شکلگیری و گسترش جرائم اقتصادی در شکلهای گوناگون بوده و بسیار پیچیده و گسترده هستند. ازاینرو نمونههایی از راهبردهای پیشگیری در منابع و متون اسلامی وجود دارد. اهمیت و ضرورت این موضوع بدان جهت است که علاوه بر شناخت دیدگاه اسلام در رابطه با جرائم اقتصادی، ابتکارات موجود در آن منابع نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ تا از طریق تدوین شیوههای عملی، به راهکارهای موثر و قابل اجرا در جامعه اسلامی با ویژگیها و شرایط منحصر به فرد دست پیدا کنیم.
نتیجهگیری: به نظر میرسد که سیاست جنایی اسلام در مقوله انواع روشهای پیشگیری از جرم، مسبوق به سابقه بوده و بهترین و ملایمترین روشها را برای پیشگیری از جرم ارائه کرده است.
Background and Aim: Crimes with economic and financial nature are among the major challenges in today's world. In the criminal policy of Islam, dealing with such crimes is very significant and in the penal system of Islam, the acquisition of such income is illegal and forbidden, so prevention is a basic tool in any country. Materials and Methods: This research is of theoretical type and the research method is descriptive-analytical and the method of data collection is library and has been done by referring to documents, books and articles. Ethical Considerations: In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed. Findings: Factors leading to the spread of economic crimes come in various forms. There are examples of prevention strategies in Islamic sources and texts. The importance of this issue is that besides understanding the Islamic view on economic crimes, the initiatives in those sources should also be used to develop practical methods for effective and workable solutions in Islamic society. Conclusion: it seems that the criminal policy of Islam offers the best and simplest methods for crime prevention.