چکیده:
وانمودگرایی که به بیماری انسانهای موفق تعبیر میشود در واقع چرخۀ معیوبی از احساسات نامطلوب دربارۀ آنچه است که فرد در راه موفقیت بهدست آورده، وانمودگرایان شکست را درونی میکنند و خشنودی و رضایت کمتری نسبت به غیر وانمودگرایان تجربه میکنند. اینها همچنین پیامدهای مؤثری از بازتاب شکست در افرادی با خودپنداشت پایین است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین وانمودگرایی با خودپنداشت در دانشجویان ارشد غیرپزشکی دانشگاه تهران در چهار گروه علوم انسانی، علوم پایه، فنی و هنر که بهصورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند. بدینمنظور 400 دانشجو (228 پسر و 192 دختر) مقیاس وانمودگرایی کلانس (1978)، و مقیاس خودپنداشت 10 آیتمی پورحسین را تکمیل کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که وانمودگرایی بالا با خودپنداشت همبستگی معنیدار منفی داشت. اما آزمون t در رابطۀ با تفاوت جنس در وانمودگرایی و خودپنداشت همبستگی معنی داری نداشت. بنابراین نتایج مبین این است که وانمودگرایی بالا با خودپنداشت پایین همبستگی دارد، و وانمودگرایان از خودپندارۀ ضعیفتری برخوردارند و در زمینه خودپنداشت و وانمودگرایی نیز تفاوتی میان دانشجویان دختر و پسر وجود ندارد.
Impostering syndrome which is now interpreted as successful people disorder, is indeed a vicious cycle of negative emotions about something that the person has gained in his way to success. Imposters internalized the failure, they experience less gratification and satisfaction than non-imposters, these are the effective consequences of failure in people with low self-concept too. The present study was aimed at investigating the relationship of impostering with self-concept among M.A./M.SC. non-medicine male and female students of Tehran university in the four main branches of humanities, sciences, technical engineering, and art were selected through a stratified random method. In so doing, 400 students (218 boys and 182 girls) completed the imposter syndrome scale of Clancy (1978), and the 10-item self-concept scale of Pourhossein. The results of the study indicated that there was a significant relationship between a high level of impostering and a significant negative correlation with self-concept. but about t-test indicated no significant correlation between imposter and self-concept in different gender groups. Also results indicated that high level of imposter correlation with down level self-concept, and imposters had poorer self-concept and there is no difference between female and male students regarding the self-concept and imposter.