چکیده:
زمینه و هدف: بقای سازمانها در عصر کنونی نیازمند انطباق مداوم آنها با پیچیدگی و آشوب است. این مهم از طریق مدیریت اثربخش ایدههای نوآورانه و تغییرات محیطی محقق میشود. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی و تخمین مدل معادلات ساختاری تاثیر تغییرات محیطی بر خلق و پیادهسازی ایدههای نوآورانه است.
روششناسی: روش پژوهش، همبستگی از نوع تبیینی ـ مقطعی است. جامعه آماری شامل 1750 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری بود که تعداد 315 تن از آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیر تغییرات محیطی از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش متغیر خلق و پیادهسازی ایده از پرسشنامه استاندارد هارت و تیگان استفاده شده است.
یافتهها: مدل علی تآثیر تغییرات محیطی بر خلق و پیادهسازی ایدههای نوآورانه از برازش مطلوب برخوردار است (CMIN/DF=2. 22, P>0. 05). تغییر محیط، تاثیر مثبت و معناداری بر خلق ایدههای نوآورانه در دانشگاه شهید ستاری دارد (β=0. 41, t=5. 018, P<0. 05). همچنین تغییر محیط، تاثیر مثبت و معناداری بر پیادهسازی ایدههای نوآورانه در این دانشگاه دارد (β=0. 56, t=39. 7, P<0. 05).
نتیجهگیری: سازمانها باید در برنامههای مدیریت ایده به مولفه تغییر محیط به عنوان یکی از پیشرانهای اساسی خلق و پیادهسازی ایده توجه ویژه داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی و تخمین مدل معادلات ساختاری تأثیر تغییرات محیطی بر خلق و پیاده سازی ایده های نوآورانه حسن محجوب عشرت آبادی ١، سعید شکوری مغانی ٢ چکیده زمینه و هدف : بقای سازمان ها در عصر کنونی نیازمند انطباق مداوم آن ها با پیچیدگی و آشوب است .
هدف از انجام این پژوهش ، ارزیابی و تخمین مدل معادلات ساختاری تأثیر تغییرات محیطی بر خلق و پیاده سازی ایده های نوآورانه است .
1. Afuah and Tucci Von Hippel &Sonnack Searls Morrison Lilien .
کـانون هـای تغییـر همـواره از محـیط درون سازمانی یا برون سازمانی سرچشمه میگیرنـد کـه کـانون هـای درون سـازمانی آن شـامل تغییـر مکان ها، اشیاء، سازمان ها و افکار میشود (اسلوآن ٤، ٢٠٠٩)؛ بنابراین مسئله اساسـی پـژوهش ایـن است که آیا تغییر مکان ها، اشیاء، سازمان هـا و افکـار بـه عنـوان اسـتراتژی هـای مـدیریت تغییـر می توانند وضعیت خلق و پیاده سازی ایده در سازمان را تحت تأثیر قرار بدهند؟ پیشینۀ پژوهش پیشینۀ نظری تولید ایده به عنوان اولین مرحله از فرآیند نوآوری اهمیت به سـزایی دارد؛ زیـرا ماحصـل مرحلـه ایده پردازی، بروز ایده هایی است که باید در سایر مراحل نوآوری مورد تجربه و تحلیل قرارگرفته شوند تا در نهایت با توجه به تواناییها و ظرفیت های فـرد یـا سـازمان ، تعـدادی ایـده مناسـب انتخاب شده و برای اجرایی کردن آن ها اقدامات لازم صورت بگیرد (دیچمان و انـدی٥، ٢٠٠٩).
Trader-Leigh Bakker and Schaufeli Demerouti Heuvel .
٣١٣-٣٠٠ ٫(٤)٢٠ Product Innovation Management Executive and strategic leadership.