چکیده:
اهمالکاری به تأخیر ارادی در انجام دادن تکالیف و موکول کردن آن تکالیف به زمان دیگری، بهدلیل تنبلی اشاره دارد. تأثیر عوامل بافتی و شخصیتی بر اهمالکاری در تحقیقات زیادی مورد کنکاش قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ویژگیهای شخصیت با واسطهگری راهبردهای خودگردانی در دانشجویان میباشد. بدینمنظور320 (170پسر150 دختر) دانشجو از دانشگاه تهران به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از: پرسشنامه سنجش شخصیت گلدبرگ، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم، پرسشنامه راهبردهای خودگردانی پنتریچ و دیگروت پاسخ دادند. اعتبار و درستی پرسشنامهها نیز محرز گردید. نتایج پژوهش بهطور کلی نشان داد که اهمالکاری تحصیلی تحتتأثیر ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای خودگردانی قرار دارد. بدینصورت که روانرنجورخویی، بهصورت مثبت اثر مستقیم و غیرمستقیم بر اهمالکاری تحصیلی دارد و وظیفهشناسی بهصورت منفی اثر مستقیم و غیرمستقیم بر اهمالکاری دارد. برونگرایی نیز با اهمالکاری اثر مستقیم و غیرمستقیم دارد. و گشودگی به تجربه با اهمالکاری رابطه منفی وجود دارد. همچنین راهبردهای شناختی و فراشناختی بهصورت منفی با اهمالکاری رابطه دارد. و راهبردهای خودگردانی توانسته نقش واسطهای ایفا کند. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان بیان نمود رابطه بین ویژگیهای شخصیت و اهمالکاری تحصیلی تحت تأثیر راهبردهای خودگردانی قرار دارد. بهعبارتی دیگر راهبردهای خودگردانی مکانیسم این رابطه را روشن میکند. در ادامه به بحث و بررسی درباره کاربرد نتایج به همراه پیشنهادها و محدودیتهای این پژوهش پرداخته شده است.
Procrastination refers to the practice of carrying out less urgent tasks or doing pleasurable things in place of more urgent ones, thus putting off impending tasks to a later time. Many studies have addressed the effects of contextual factors and personality traits on procrastination. The purpose of this study was to predict procrastination based on personality traits with mediating role of self-regulation learning strategies. To do this, 320 students (170 males and 150 females) were selected randomly through multistage cluster sampling among tehran university. The data collection was done through 3 different scales: Solomon & Rathblom procrastination assessment scale-student (PASS), Goldberg Personality scale, and self-regulation learning strategies. These instruments showed appropriate reliability and validity. Path analysis was the major statistical operation run in the study.
The results by path analysis technique showed that the relationship between Personality and procrastination was influenced by self-regulation learning strategies. Neuroticism and extraversion had positive direct and indirect effects on procrastination. In addition, conscientiousness and openness to experience had negative direct and indirect effects on procrastination. Cognitive strategies and meta cognitive strategies had negative effects on procrastination.
In summary, the results showed that self-regulation learning strategies could have a mediator role in the relationship between personality traits and procrastination. This model provides a good pattern for explaining academic procrastination, which parents, teachers and counselors could use for decreasing academic procrastination.