چکیده:
پژوهش حاضر پیامدهای روان شناختی بخشایش گری که مادران ایرانی کودکان دارای نارسایی تحولی عقلی تجربه کرده اند را مورد بررسی قرار داده است. برای نیل به این هدف، روش کیفی و نظریه برخاسته از داده ها مورد استفاده قرار گرفت. بیست نفر از مادران کودکان دارای نارسایی تحولی عقلی که برای تکمیل پرونده فرزند خود به سازمان آموزش پرورش رجوع کرده بودند بهصورت تصادفی انتخاب و سؤالات نیمهساختاریافته در مورد پیامدهای بخشایش گری تا رسیدن به مرحله اشباع مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل یافته ها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزارههای اصلی و فرعی، نشان داد که در ایران مادران این گروه از کودکان بهترتیب به پیامدهای روانی، پیامدهای معنوی و اجتماعی، خانوادگی دست یافتهاند. این نشان میدهد که غنی بودن محتوا و متون مربوط به بخشایش گری در فرهنگ ایرانی- اسلامی به مادران کودکان دارای نارسایی تحولی عقلی برای بخشیدن دیگران کمک کرده است.
This study examined the psychological consequences of forgiveness from the perspective of Iranianchr('39')s mothers of children with intellectual disabilities. In the same way, a qualitative method was used. Twenty mothers of children with intellectual disability who were referred to the department of education to complete their childrenchr('39')s assessment data, were selected randomly and semi-structure interview was used to gather data. These mothers were interviewed until saturation was established. The analysis of data lead to establishment of opening codes and categorizing them in conceptual headings. Mothers of children with intellectual disabilities used spiritual resources, internal resources, and social interests and resources to forgiving others respectively. This indicates that the rich content related Iranchr('39')s- Islamic culture has helped the mothers of children with intellectual disabilities to forgive others.