چکیده:
تصویر بدنی در واقع خودپنداشت فرد در رابطه با بدن و ظاهر جسمی خود یا خودپنداشت بدنی است. خودپنداشت، ادراک فرد از خود می باشد که شامل حرمت نفس، تصویر بدنی و خود ایدهآل می شود. پورحسین (1389) بر این باور است که ارجاع افراد به خویشتن، هشیار نمودن آنان نسبت به خود و بازسازی شناختی آنان، موجب افزایش خودآگاهی و سطح خودپنداشت آنان می شود و افزایش سطح خودپنداشت می تواند اثر انگیزشی و درمانی داشته باشد. از اینرو، پژوهش حاضر اثربخشی روش شناختی مرور خویشتن بر تصویر بدنی دانشجویان دختر دانشگاه تهران را مورد بررسی قرار می دهد. روش پژوهش حاضر، آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه میباشد. برای اندازه گیری متغیر وابسته از پرسشنامه روابط چندبعدی خود- بدن (MBSRQ-AS) استفاده شد. برای اجرای طرح پژوهش، در مرحلۀ پیش آزمون بر اساس کسب پایین ترین نمرات در پرسشنامه MBSRQ-AS، بهصورت تصادفی 22 نفر در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه گواه قرار داده شدند. مداخلۀ انفرادی 8 جلسه ای مرور خویشتن به افراد گروه آزمایش ارائه شد. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس اندازه های مکرر و برای بررسی بیشتر داده ها از مقابله های موجود در اندازههای تکراری و ساده استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که نمرات بعد ارزیابی تصویر بدنی افراد گروه آزمایش بهطور معناداری افزایشیافته بود (0/01P)، اما در نمرات بعد سرمایه گذاری تصویر بدنی تغییر معناداری به وجود نیامده بود. نتایج این پژوهش می تواند در موقعیتهای بالینی و در بهبود و پیشگیری از مشکلات تصویر بدنی مورد استفاده قرار گیرد.
Indeed, body image is onechr('39')s self-concept about the body and physical appearance or is physical self-concept. Self-concept is an individual’s perception of self, including self-esteem, body image, and ideal self. Pourhosein (2010) believes that referring people to the self, informing them about themselves and restructuring their cognitive, increase the level of self-awareness and self-concept in them, and increasing the level of self-concept can have a motivational and therapeutic effect. Hence, present research investigating the effectiveness of self-review cognitive method on body Images of the female students of University of Tehran. Research method of this study is experimental and the type is pretest-posttest control group. The Multidimensional Body Self-Relations Questionnaire (MBSRQ-AS) were used to measuring the dependent variable. In order to the implementation of research design, based on achieving the lowest scores on MBSRQ-AS in pretest, were randomly assigned 22 subjects in the experimental group and 22 subjects in control group. 8-session individually intervention was presented for the experimental group. For statistical analysis, the repeated measurements analysis of variance was used, and for more investigating, contrasts options in the repeated measures were used. The findings suggest that the Body image’s evaluation dimension of experimental group were significantly increased, but there was no significant change in body image investment dimension’s scores. The results of this research can be used in clinical situations and in the treatment and preventing of body image problems.