چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای هویت با حضور و جستجوی معنای زندگی بود. این پژوهش مطالعهای توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه شهید چمران اهواز بودند. از میان دانشجویان دانشگاه بهشیوه نمونهگیری تصادفی مرحلهای خوشهای چند مرحلهای 261 نفر (136 زن، 125 مرد) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ترجمه فارسی پرسشنامههای سبک هویت (ISI-4)، فیلیپس و پیتمن (2007)، و پرسشنامه حضور و جستجوی معنای زندگی (MLQ) استگر، فرایزر، کالر و اویشی (2006) استفاده شد. دادهها به کمک روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند: الف- سبک اطلاعاتی با حضور و جستجوی معنا رابطه مثبت معنادار داشت. ب- سبک سردرگم با حضور و جستجوی معنا رابطه منفی معناداری داشت. نتایج نشان دادند که سبکهای هویت اطلاعاتی 21 درصد و سبک سردرگم/اجتنابی 2 درصد واریانس حضور معنای زندگی را پیشبینیکنندگان کردند.
This research aimed to investigate the relationship between identity styles and the presence and searching for meaning of life. The method was descriptive and correlation. The population was undergraduate students studying in Shahid Chamran university of Ahvaz. The subjects were selected in a multistage method randomly in cluster from. The number of selected sample was 261 (136 women, 125 men). In this research Farsi translation of identity style inventory (ISI-4) of Phillips and Pittman (2007) and meaning of life questionnaire (MLQ) of Steger, Frazier, Kaler & Oishi (2006) were used. The statistical method was correlation and stepwise regression analysis. Findings showed: A- the informational style predicted positively the search for the meaning of life positively and significantly. B- The diffused/avoidant style of identity had negative correlation with the presence and searching of meaning of life. Regression analysis showed that light and confused information and search for the meaning of these two variables have predicted. The results showed that among identity styles, informational style predicted 21% of variance and next the diffused/avoidant style predicted 2% variance of meaning of life.